2011-02-17
 22:57:35

Kycklingbiffar med wokade grönsaker


Vi håller på att äta ur frysen härhemma just nu..det är ju alltid bra för att spara en slant såhär när det är mycket månad kvar i slutet på pengarna..hahaha. Känns det igen?
Jag hittade en påse fryst kycklingfilé, en massa grönsaker och så creme fraiche har jag ju alltid i kylskåpet så det va bara att börja spåna lite vad man kunde göra av det här. Istället för att bara steka kycklingfilén så blev det biffar istället. Det har jag ju aldrig tänkt på förut, men ojojojoj va gott det blev!!



Det här behöver du:

2 kycklingfiléer
1 vitlöksklyfta
½ gul lök
1 äggula
salt
svartpeppar
½ dl philadelphiaost
Valfria grönsaker/rotfrukter
creme fraiche + valfria favoritkryddor




Börja med att klyfta löken och lägg ner lök, vitlök och de tinade kycklingfiléerna i en matberedare och kör på full effekt till allting har blivit finfördelat eller snarare en färs.



Häll i äggulan och osten och blanda väl, salta och peppra.  OBS!!! Tänk på att inte smaka av eftersom det är kyckling och inte nötfärs. Provstek hellre en bit och smaka av.
Låt stå en stund medan du wokar grönsakerna.



Sen är det dags att woka grönsakerna. Jag tog vitkål, morot, rotselleri, paprika och broccoli. Morot och rotselleri är underjord-grönsaker så de bör man undvika. Det fick bli mitt fusk för dagen =)
Jag tänker alltid såhär..jag fuskar med mat som här..nån rotsak eller liknande (inte potatis, pasta, bröd och ris) istället för att synda med en godispåse.



Stek allting i smör och krydda och ha i lite soya.



Stek sen kycklingbiffarna på medelvärme. se till att de blir helt genomstekta. Inte så bra att äta rå kyckling.
Ha hellre på medelvärme och vänd flera ggr än att steka för hårt så de bränner vid.
Smeten va ganska lös så jag tog lite och la ut i stekpannan, sen plattade jag till dem med stekspaden.



Servera biffarna med de wokade grönsakerna och en sås gjord på creme fraiche blandat med valfria kryddor.





Fia

Det där såg jätte gott ut!



PUBLICERAT: 2011-02-18, 00:23:13 | URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Lotta

Hej



Vill bara säga att jag gillar din blogg skarpt! Jätte trevligt med alla bilder som gör att man blir väldigt sugen på att både äta och laga mat. Har även skickat länken till din blogg vidare till min mamma som oxå gillar den skarpt.



Så fortsätt med ett bra jobb att inspirera.



Häls Lotta


Daniela

Jag har funderat på att laga något liknande, och nu när du gjorde så fina biffar så måste jag ju bara testa :) kram



PUBLICERAT: 2011-02-18, 08:59:13 | URL: http://viktnedgangsomfunkar.blogg.se/
Gunilla

Hej Linda!

I går hittade jag din blogg och tillbringade lååång tid åt att läsa och titta, titta och läsa. Jag har ganska skeptiskt börjat testa det här med lchf, har precis som du och många andra testat "allt" annat utan varaktigt resultat.



Och din blogg alltså... vilken inspiration, vilken njutning. Tack snälla du, du hamnade i rasande fart i min favoritlista över bloggar.



Vi hörs och ses igen, jag lovar!

Ha en bra fredag.


Petra

Hej, har precis hittat hit.

Är så glad för det!! Vilken inspiration jag fick!



Ha en bra helg!!



Hälsn Petra


Lindas viktresa med LCHF

Vilka gulliga kommentarer jag får, jag blir alldeles varm i själen =)) Va kul att ni gillar min blogg..jag kämpar för fullt med att uppdatera som nybliven förstagångsmamma =)



Lotta: Va kul att både du och din mamma gillar recepten, ni får laga mat och bjuda varann.



Daniela och Fia: Det va verkligen gott, sen kan man ju variera efter tycker och smak.



Gunilla: tack så mycket =)) Välkommen hit! Hoppas att du mår bra av den här kosten och att vi når våra mål.



Petra: Välkommen hit, hoppas du gillar recepter och bloggen =))



Trevlig helg till er alla ♥


jag

halloj!jag brukar by the way aldrig provsmaka köttfärsen RÅ oavsett vilket djur!fan vad duktig du är,wish me good luck!


Lindas viktresa med LCHF

Jag =) Nä jag brukar inte heller göra det..lite läskigt. fattar inte de som äter råbiff...hahaha! Önskar dig all lycka till!!! =)


Karin

Det där ska jag verklgien prova. När jag väl införskaffat men en matberedare :-)



PUBLICERAT: 2011-02-22, 18:15:31 | URL: http://matblogg.bloggplatsen.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }