2011-02-10
 20:26:33

Grekiska spett med tzatziki & fetafylld paprika


Idag blev det lite grekiskt härhemma. Jag verkligen älskar grekisk mat med allt som hör till. Vi har åkt runt lite i den grekiska övärlden några år så man har ju provat en hel del. Jag ska försöka kasta mig över min grekiska kokbok och så får jag försöka göra om recepten lite, många innehåller ju ganska mycket kolhydrater.
Jag stekte några spett, fyllde en paprikahalva med fetaost och serverade med tzatziki, men än så behövs eg inte. Jag blev så mätt!! 



Det här behöver du:

nötfärs/blandfärs
persilja
salt
citron
ägg
turkisk/grekisk yoghurt
gurka
svartpeppar
vitlök
paprika (röd eller gul)
fetaost
rapsolja


Gör så här:
Börja med att skala gurkan och riv den på ett rivjärn på den grova sidan. Salta och låt stå en stund.
Krama ut vätskan ur gurkan med båda händerna och bland med yoghurten. Pressa i en vitlöksklyfta, svartpeppar och ev mer salt.
OBS!!! Tänk på att vitlökssmaken växer fram så vänta innan du pressar i en till annars får du nog tillbringa nästkommande dag ensam =)
Ställ in i kylskåpet till maten är färdig.



Smula fetaosten och lägg i en tallrik/bunke. Salta lite och häll på lite olja. Mosa sen till önskad konsistens.
Del aen paprika på hälften och fyll med fetaosten. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min till paprikan har fått lite färg och osten börjat bubbla.



Nötfärsen (nästa gång ska jag definitivt använda blandfärs ist) blandar du ihop med salt, citron och persilja, Knäck i ett ägg och blanda om. Provstek en liten bit så du vet hur slutresultatet blir. Jag tycker det är svårt med att få bra smak på köttet så jag saltar och kryddar riktigt ordentligt =) Ska det smaka så ska det..hihi
Forma till avlånga järpar och stek i rikligt med smör.



Trä köttet på spett/långa tandpetare. Dekorera tzatzikin med en oliv och servera med köttet, fylld paprika och en sallad om man vill



Det är lite extra festligt att doppa spetten i såsen.



Smaklig måltid!



Fia

Ser ut som en somrig tallrik =)



PUBLICERAT: 2011-02-10, 22:16:02 | URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
CamillaP

Ååh vad sugen jag blev nu. Har en grekisk man och jag äääääälskar grekisk mat men som du säger, ganska mycket kolisar i den maten...hehe men man kan ju ta ut det bästa av den som du gjort. Detta måste jag göra en dag!

Du har en UNDERBAR blogg måste jag säga, kollar in varje dag för inspiration. =0)

/Camilla


outofsweden-blogger

Ser jättegott ut, måste laga nån dag!



PUBLICERAT: 2011-02-13, 10:42:34 | URL: http://outofswedenfoodblog.blogspot.com/
Lindas viktresa med LCHF

Fia: Ja det kanske det gör =) Nu längtar man lite till sommaren igen, men den är ju snart här =))



PUBLICERAT: 2011-02-13, 22:05:28 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
Lindas viktresa med LCHF

Camilla: Guuud va avis jag blir..då kan väl han kanske laga en massa gottgott misstänker jag. Jag har serbiskt ursprung i släkten så det blir lite mer åt det hållet härhemma..eller tja jag måste lära mig laga lite mer sånt..måste ta vara på familjerecepten =))



PUBLICERAT: 2011-02-13, 22:07:41 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
Lindas viktresa med LCHF

Outofsweden: Hoppas det ska smaka =)



PUBLICERAT: 2011-02-13, 22:08:25 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
CamillaP

HAHA jo min man skulle kunna om han ville!! Han är dessutom gammal pizzabagare så talangerna finns där!

Fast min svärmor däremot...HON KAN!!! åh vad jag kan sakna hennes mat emellanåt. ... men snaaaaart kommer de "hem" till Sverige och DÅ ska hon få laga...får bara lära henne göra lite mer kh-vänlig mat tror jag! hehe



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }