2011-02-12
 21:31:00

Blomkål & Broccoligratäng




Jag slängde snabbt ihop en gratäng i brist på ideér och en hungrig mage, men det gick och äta bara det här oxå, precis som det är.

Det här behöver du:

färsk blomkål
färsk broccoli
smör
grädde
ost
salt/peppar
mozarellaost


Gör såhär:
Smält smöret i en kastrull och häll ner grädden och låt koka till såsen tjocknar något. Riv osten grovt och häll ner i såsen och rör om till den har smält. Salta och peppra. Red med en äggula om du inte tycker såsen är tillräckligt
tjock.




Dela blomkålen och broccolin i fina bitar och koka i saltat vatten. Ha gärna lite tuggmotstånd kvar i grönsakerna så du inte kokar sönder dem.




Lägg grönsakerna i en ugnsform och häll på såsen. Skär mozarellaosten i bitar och strö över gratängen.




Låt stå i ugnen på 175 grader i ca 30 min eller till den har fått färg.



Jag ät  gratängen som den va men det går ju givetvis att servera till kassler, kött eller varför inte lite god kvalitetsskinka eller vad man vill.



Mia

Hej!

Vilken otroligt fin och bra receptblogg du har här! Och vilken viktresa du har gjort! Härligt jobbat! Jag går just nu på lågkaloridiet för att kicka igång kroppen, kommer framåt torsga att köra igång på GI eller LCHF. Har inte riktigt bestämt mig... Vad tror du om att köra LCHF med liite kolisar och då i fullkornsformat? Eller ska man köra rent?


Lindas viktresa med LCHF

Hej Mia: jag är ju förespråkare för LCHF så jag skulle köra på det, men å andra sidan så klarar mina tarmar inte av nånting i fullkornsväg..min ibs blir sämre då. Min kropp mår så mycket bättre av bara rena produkter utan en massa fibrer. Prova dig fram vad som passar dig bäst =) Det du kan göra är ju att tillåta dig att äta LCHF bröd, finns ett speciellt sånt bröd med ex blåbär..kanske kan vara nåt eller att du tillåta dig att äta fler gram kolisar per dag än 20g.

Lycka till!

/Linda



PUBLICERAT: 2011-02-13, 22:02:48 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
Fia

Tack så jätte mycket =)

Det är verklig full rulle här hemma hela dagarna!



Lycka till med din viktresa!!



PUBLICERAT: 2011-02-13, 22:31:50 | URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
daniela

Vilken härlig blogg, blir alltid lika glad av att kika in här! :)

Kolla min blogg om du har tid och lust! :)

Kram



PUBLICERAT: 2011-02-14, 11:41:19 | URL: http://viktnedgangsomfunkar.blogg.se/
Hanna U

Sv: Hej!



Nej det gör inget om du inte svarade i min blogg utan jag blev himla glad när jag såg ditt blogginlägg senare :)

Tack snälla.



Det går bra med LCHF nu under graviditeten.

Jag slutade när jag var i vecka 8 för då mådde även jag illa av fet och stekt mat.

Men nu mår jag bra igen och hoppade på ännu en gång.

Jag tappade 5 kilo första veckan och det känns skitbra rent ut sagt. Jag vill inte väga över 100 kilo när jag ska föda hehe.

Många är på mig om detta "tänk på bebisen" osv...

Men det är typiskt dom som inte vet vad lchf går ut på.



Ja, jag kikar gärna in på din babyblogg med :)

Tack för din kommentar.

kram//Hanna



PUBLICERAT: 2011-02-14, 13:04:02 | URL: http://hannauutelasvitahem.blogspot.com/
Lotta

Hej.

Såg din sida när jag surfade runt och kollade info om Lchf måste säga vilken fin sida du har...:)

Nu till min fråga: Jag har Ibs och har nyss fått veta det nu undrar jag om du har några tips på vad jag kan äta för att slippa kramperna??? Såg att du hade Ibs nämligen :)

Hoppas verkligen att du skulle vilja hjälpa mig lite granna bara... Vill du får du jättegärna mejla mig med tips skulle bli så glad för nu är jag bara deppig när jag inte kan äta...!!!



Mvh // Lotta från Luleå



PUBLICERAT: 2011-02-14, 19:55:49 | URL: http://busan31.blogg.se/
Lollo

jag kör ofta med en liknande variant, jättegott :)



PUBLICERAT: 2011-02-15, 15:33:39 | URL: http://louisebergmansjambalaya.blogg.se/
Lollo

Haha, jag måste kladda ner lite här igen :)

Suttit och kollat igenom din blogg lite och jag är fullständigt galet förtjust i den! Så ja, grattis du har en till prenumerant :) Superfina recept och bilder, INTRESSANT mat och inte bara en massa majonäs och grädde ^^ Jag har nyligen, sedan ett par veckor, börjat med lchf, inte superstrikt, men alla kolhydratkällor har jag plockat bort ur kosten, även om jag fortfarande tex äter de frukter som innehåller under 10 g/100 g och choklad till lördagsgodis tex (min mage klarar choklad igen för första gången på 6 år och jag ÄLSKAR choklad! :P). Jag har träningsnoja, stressmage/outredd ibs, panik över att gå upp i vikt och har haft det större delen av mitt vuxna liv och fick nog i vintras när jag gått med riktigt jobbig akne som bara inte GICK att få bort. Googlade en massa och hittade info om hälsovinsterna med LCHF och nu sitter jag alltså här :)



Kommer definitivt följa din blogg fortsättningsvis. Ha det gott!



PUBLICERAT: 2011-02-15, 15:43:54 | URL: http://louisebergmansjambalaya.blogg.se/
Lindas viktresa med LCHF

Lotta: Va tråkigt att höra att din ibs gör att du mår så dåligt..det är verkligen hemskt när magen inte fungerar..jag hade samma problem och visst kan jag fortfarande få panikmage, men jag får oftast höra att det sitter i mitt huvud. Jag har/har haft problem med lös mage, vet inte om du har samma sak, men med tiden du äter lchf så stabiliseras magen åt rätt håll och läker succesivt..man får ge sig till tåls bara. Första veckorna kan det vara lite extra jobbigt men det går över. se bara till att sluta med allt va fibrer heter så fort det bara går..det river sönder tarmarna..ät bara rena produkter.

Hoppas att det här hjälper och att du får må bra.

Kram Linda



PUBLICERAT: 2011-02-15, 21:53:11 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
Lindas viktresa med LCHF

Lollo: Välkommen hit =)) Trevligt med nya prenumeranter. Jag försöker att inte bara äta ägg och majonnä eller bara grädde. Jag blir fortfarande lite dålig i magen av för mycket fett såsom gräddsåser, men hoppas att det snart ska ge med sig.

Hur har det gått med din acne? Min försvann sen jag började med lchf, sen kanske graviditeten gjorde sitt oxå men hyn är finare än nånsin. =)



PUBLICERAT: 2011-02-15, 21:59:55 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
Lollo

Oj, såg inte att du svarat här i din blogg :P

Tack! :) Jo jag tycker det känns ganska stor skillnad på acnen nu jämfört med ett par veckor sen, det är absolut inte helt borta än, men jag har inget "på g" och det känns inte som att det är nåt på väg heller :D Hoppas det fortsätter att försvinna helt, då är jag verkligen fast och kommer köra på med LCHF fortsättningsvis, känner ju stora skillnader i hur jag mår i övrigt med, kan tex dricka mjölk och äta ägg igen, helt otroligt!



PUBLICERAT: 2011-02-21, 18:20:52 | URL: http://louisebergmansjambalaya.blogg.se/
Lovisa

vi äter ofta din gratäng och den är underbar. tack för en bra blogg!



PUBLICERAT: 2011-02-23, 18:49:38 | URL: http://ekebergsgatan.blogspot.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }