2012-02-12
 21:06:00

Akuten idag..


Imorse när jag vaknade så satt jag och *pratade* med Dr Google =) Jag sökte och läste på infektionsguiden och vårdguiden om små barn och hög feber. Fick igår även ett tips från en tjej att kolla upp urinvägsinfektion.
Eftersom det har varit lite problem med blöjbyten på Ronja på dagis då hon blivit rädd för nåt och då har hon kastat sig fram och tillbaka så har personalen haft svårt att torka bort all bajs, så min tanke va att det kanske hade kommit upp mindre bra bakterier i urinröret och orsakat urinvägsinfektion.

När jag gick in för att hämta Ronja så stod håret åt alla håll..herregud vilket trassel. Trodde först att hon hade hällt ut mjölk i håret som hade stelnat, men jag förstod ganska snart att hon hade haft hög feber och svettats på natten..trasselsudd ♥





Jag gjorde iordning lite gröt till henne och hon åt faktiskt väldigt bra trots hög feber. Hon fick alvedon innan så humöret blev bättre efter en stund.
Hon prataar för fullt här medan hon smaskar i sig gröten. Pyjamasen skulle ändå på tvätt så hon fick äta utan haklapp =))





Så kl 12.20 fick vi en tid så Ronja fick äta lite lunch och sen klädde vi på oss och åkte. Men när vi kom fram så sa sköterskan i luckan att det har strulat till sig för de hade ingen läkare. Va??? Här har jag åkt 2 mil i onödan med Ronja som dessutom är på sin sovtid mitt på dagen. Nä nu får de allt ta och fixa till det..jag åker inte hem förrän vi har fått lämna ett kissprov..det är ju ett litet barn vi pratar om!


Så de skrev in oss på akuten istället i förhoppning om att vi skulle få träffa en barnläkare där istället..så medan vi väntade ställde in en potta..??? Men hallå?? Ronja sitter inte på pottan än..hon är bara 17 månader.
Jaha sa sköterskan då får du ta den här muggen istället..jaha sa jag det blir ju lätt! Så jag tog av Ronja blöjan sen va det bara att vänta och jaga de små dropparna..kan ju säga att det va ju inte det lättaste jag har gjort =(
Efter ett tag så båda gav jag upp och provade igen..till slut fick vi ihop lite.
Om det blir nån mer gång så ska jag definitivt göra det här hemma istället och förvara i kylen till man åker in med provet!

Ronja fick ta ett stick i fingret och sköterskan som tog sticket höll på att tapa hakan då Ronja inte rörde en min. I 27 år hade hon jobbat på akuten och det va första gången som det gick såhär lätt på ett litet barn.
Så Ronja fick fina klistermärken och två jättefina ringar som hon trädde på hennes fingrar..sååå fint!! =))





Vi fick till slut höra att hon varken hade urinvägsinfektion eller nåt virus, bara hög feber..så det kanske va 3 dagars febern i alla fall.
Resten av dagen va hn feberfri och skuttade runt härhemma som vanligt.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }