2010-10-13
 19:35:50

BVC och amningshjälpen

För ca en vecka sen så va jag till BVC med Ronja för att kolla vikten igen och den här gången stod vågen på 4520g så hon hade gått upp ca 30g på 2 dagar. Bm sa inte så mycket utan att det va väl bra att hon hade gått upp iaf. Vi hade ett snabb besök där eftersom jag skulle iväg och träffa Birgitta från amningshjälpen.

Men vi hann med att mäta henne och hon va nu 58,5cm lång. Oj vad hon växer :-)

Sen åkte jag hem till Birgitta som jag hoppades skulle hjälpa mig med Ronjas amningsproblem. Det finns väl inga mirakel och att det kan ta tid innan man får bukt med det här krigandet har jag ju räknat med.
Hon har jobbat med att hjälpa kvinnor med amningsproblem sen -77 så erfarenhet har hon.

Jag möttes av den mest underbaraste människa man kan tänka sig. Hur gullig som helst. Hon fick til en början se hur jag ammade Ronja och hon tyckte att jag satt bra och höll i henne bra, men hon såg ganska snart hur det blev en vild fight i matandet. 
Jag som försöker att snällt lägga henne till bröstet och en vild liten Ronja som bara skriker, sliter, slår och vänder bort huvudet..suck va jobbigt det här är.

Så  hon gick in i köket och gjorde iordning en smart lösning som skulle kunna hjälpa till att få henne att suga bättre och vara kvar vid bröstet.

En vanlig plastflaska som man skär ett litet hål i så man får igenom en slang. En så kallad sondmatning. Sen tejpar man fast den yttersta delen av slangen vid bröstvårtan så när jag försöker få henne att suga så får hon även i sig en liten del ersättning eller utpumpad mjölk i munnen. På så sätt fortsätter hon att suga och blir på så sätt van att ligga vid bröstet.

Nu såhär några dagar efter att jag fått hem hjälpmedlen så har jag bara blivit arg ocg frustrerad över att jag inte fåt till det. Det rinner för mycket, jag kan inte få in slangen i munnen på henne och sen det största problemet. Hur får man in slag och bröstvårta i munnen på nån som vänder bort huvudet och skriker??

Så jag ska kontakta  Birgitta igen få se om hon kan hjälpa mig vidare i den här processen. Jag tänker INTE ge upp. Jag har väntat i 7 år på att få amma henne och ha mysigt..

En annan grej jag provade natten till att jag skulle dig va en amningsnapp och det har faktiskt funkat bra..men den boxar hon bort med sina vilda små händer nu.

När jag sen åkte och handlade så såg jag att jag hade 4 missade samtal från dolt nummer och när jag rinde hem så får jag veta att min bm från BVC har ringt och att hon har grubblat fram och tillbaka om det va ok att hon hade gått upp så lite i vikt eller inte. Hon kom ändå fram till att hon tyckte att vi skulle besöka en barnläkare innan helgen så att Ronja fick bli undersökt.

Men att besöka en barnläkare så här kl.16 på en fredag va ju inte så lätt, det är bara då att åka ner och sätta sig på akuten. Och det gör jag inte med en 5 veckors bebis. Hon är inte sjuk eller mår dåligt. Det är en fullt frisk bebis som skrattar mm. Det får vänta till måndag ist. Det enda vi kan göra är att mata henne mer.


Linda

Fy vad jobbigt du verkar ha det med amningen :(

Å den där bvc sköterskan verkar ju lite si o så tycker jag..hmm..som sagt, man måste ju kolla till allmäntillståndet och hon har ju faktiskt inte gått ner i vikt !

Min kusin fick barn i januari och hon krigade också med sin dotter då det gällde amningen..fick en massa olika råd..å vissa knäppa bvc sköterskor..minns inte hur länge det höll i sig men det ordnade upp sig tillslut! När hon lyssnade till sin egen magkänsla... Lycka till & hoppas det vänder snart ! Kram



PUBLICERAT: 2010-10-13, 21:32:27 | URL: http://bidrottning.bloggplatsen.se
Bebislängtan Linda

Tack Linda, det va skönt att höra att det finns fler med samma problem kring amningen och att det faktiskt kan gå bra i slutändan. Vill ju så gärna amma henne på heltid och strunta i flaskan och all pumpning.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }