2010-05-09
 07:55:43

Barnvagns- djungel!!

Ja det va väl milt sagt egentligen. Jag har hela tiden varit inställd på en traditionell Emmaljunga med 4 fasta hjul. Det är väl så en vagn ska se ut..eller??
Jag började ändå titta lite på nätet och läste tidningar och brochyrer som jag hämtat på babyproffsen och såg en bra lösning för mig som har en grov nackskada. En bilbarnstol som man kan fästa direkt på vagnchassit..perfekt!
Då slipper jag hålla på bära bebisen fram och tillbaka i babyskyddet utan kan underlätta lite för axlar och nacke. Ser ju hur min syster kånkar sin lillgrabb fram och tillbaka och han börjar ju bli tung nu (10kg) 

Jag tittade på Maxi Cosi och tyckte att visst den här ser ok ut, men det tog tvärstopp när jag insåg att själva chassit på vagnen väger närmare 18kg. Det går inte! Jag kommer aldrig orka lyfta vagnen i och ur bilen.

Så i onsdags så åkte jag ner till babyproffsen och tog med mig mamma och storasyster som lite sällskap, smakråd och hjälp framförallt.

När vi hade stått vid vagnarna ca 5 min kommer en kvinna fram för att hjälpa oss och jag va inställd på vilken vagn jag ville ha..Emmaljunga med 4 fasta hjul..vi har ju SNÖ i Sverige och jag måste ju kunna ta mig fram.
Jag berättade givetvis att jag har en nackskada..då höjde hon på ögonbrynen och la handen på min axel och sa: Kom vi lämnar den här sektionen av tunga vagnar.
En vagn med 4 fasta hjul är ju hur tung och besvärlig som helst för nån som har ont. Man ska hela tiden pressa ner eller lyfta upp handtaget på vagnen för att flytta den sidleds, svänga eller annat.

Så hon visade mig 3-hjulingarna. Jag va väldigt skeptisk till en början till jag provade att svänga vagnen runt hörnet i butiken. Jag fick tom prova att sätta systersonen i vagnen och köra runt i butiken..underbart!!! Det va sååå lätt att manövrera och det kändes ju inte ens att jag hade en bebis i vagnen..blixtförälskad!!!
Det fanns tom en handbroms för att underlätta i nedförsbackarna..vilket lyx. Man kan vända sittdelen både mot mig och ifrån mig, finns ett litet fönster så bebisen kan titta ut på fåglarna *ler*

Mamma och syrran tyckte oxå vagnen passade mig i och med att den va så lätt. Aldrig nånsin trodde jag att jag skulle ens titta på en modern vagn men tydligen måste man våga gå utanför de traditionella ramarna ibland.

Jag och älsklingen åkte ner till babyproffsen i fredags och tittade plockade isär vagnen, fällde ihop och bytte tillbehör till vi va helt slut och butiken skulle stänga. Tar sin tid att fundera vad man vill ha. Vagnen är ju inte billig så det gäller ju att välja rätt. Jag är inte sån som går och köper mig en annan vagn efter en vecka för att jag valde fel färg.
Synd bara att deras tygprover va försvunna, skulle gärna velat titta och känna på tygerna innan vi beställer.

Vi åkte hem och funderade och samtalet härhemma har nästan bara kretsat kring vagnen..lite kul men jobbigt oxå..jag har sammanställt alla bilder och färger och tillbehör i olka mappar på datorn och sen har jag haft en liten visning för älsklingen..det gäller att ha ordning och reda för att få honom att sitta kvar..haha!! Ibland är det som att ha ett barn vid sin sida som hela tiden har bråttom till nåt annat..är du färdig snart? Söt han är *ler*

Nu åkte jag ner till en annan babyproffsen butik igår för att kolla deras tygprover så nu är färgvalet klart oxå. Älsklingen va liiite men bara pyttelite skeptisk men överlåter ändå färger och sånt till mig. Han sa att han kommer ändå säkert susa runt i en dimma första tiden så för hans del skulle han inte ens märka om vagnen va rosa eller snorgrön..haha!

Modern vagn: Visst
Modern färg: Njäääeeeee!!! Det är jag för feg för, även om det är skoj.

Den här vagnen blir det iaf och jag tror vi kommer bli helnöjda.

Teutonia Spirit S3



Fast det blir ingen svart vagn utan den här färgen






Den är svartbrun, har ett brunaktigt rutmönster, lite skimrande pärlemor-tyg och så vitt inuti.





..skötväskan..





Vi bestämde oss oxå för en hårdlift istället för liggdelen.





Vi bestämde oss för att köpa en vinteråkpåse oxå







..och sen blir det även en nyfödd åkpåse som kan användas till mycket..



..man kan avända den som värmare till de små fossingarna i babyskyddet, eller i hårdliften och när bebisen har vuxit upp lite så kan man använda överdelen till sittdelen i vagnen. Bebisen får en bra skydd för huvudet ifall den skulle somna.

     



Sen ska vi ha en travel adapter som man lätt klickar på vagnen, sen är det bara att sätta dit babyskyddet.







Babyskyddet blir Teutonias Tario. Det är Akta Graco som tillverkar dem och de har fått toppbetyg i olika tester med ett högt sidokrockskydd. Säkerheten är det viktigaste. Så kommer vi även att montera bort airbagen helt och hållet på passagerarsidan.



Babyskyddet monteras dit med en speciell basenhet..




..och så får man med ett babyinlägg..


Färgerna blir ungefär samma som vagnen..svartbrun, pärlemorskimmer och ett blomliknande mönster i brunt och beige.





Anna

Ni gör helt rätt som väljer en trehjulig vagn. Är hur nöjd som helst med vår vagn, skulle inte vilja ha en fyrhjulig igen.


Saturnusstjärna

vilka fina saker ni köpt! Får man vara ofin och fråga vad hela kalaset gick på? Vi funderar fortfarande och vet inte hur vi ska välja , man vill ju välja rätt. Gillar din blogg jättemycket!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }