2010-03-22
 16:25:58

Inne i vecka 19 (18+4)

Oj vad det går undan nu..lite sen med att lägga in att vi har gått in i en ny vecka men det har arit så mycket annat samt att jag har haft begränsad tillgång till internet.




Kroppen: Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.

Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.

Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. 

Efterhand som livmodern växer sträcks huden ut. Ibland blir det bristningar precis under huden. Det ser ut som röda strimmor på magen. Senare bleknar strimmorna och efter förlossningen blir de silvergrå i färgen. Man kan också få strimmor på rumpan och brösten.

Nu väger livmodern cirka 320 gram och moderkakan 170 gram.

Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.
Kanske har du som är förstföderska fått tid för ditt återbesök hos barnmorskan. Det brukar ske kring vecka 20-21. Då ska du få ditt moderskapsintyg, som sedan skickas in till Försäkringskassan.

Fostret:
Bebisen är nu dubbelt så stor som förra månaden, men den väger fortfarande bara cirka 150-225 gram. Den vikt du lagt på dig består huvudsakligen av fostervatten, moderkaka och vätska i kroppen. Inne i din mage sparkar din bebis — och vrider sig, sträcker på sig och kanske t o m suger på tummen! Du kanske inte har känt något av all denna aktivitet ännu (särskilt om du är förstföderska) men det kommer du att göra inom några veckor. Nu kan din bebis grimasera och rynka på pannan och har utvecklat sin hörsel så den kan lyssna på ditt hjärta!

Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.

Träningstips
Ta gärna promenader, simma eller gympa i den utsträckning och takt som känns behaglig. Cykling är också bra, det stabiliserar bäckenet. Du kan även träna upp samarbetet mellan nerver och muskler i bäckenet genom knipövningar. Dra ihop musklerna i bäckenbotten, mjukt men kraftfullt och håll sedan kvar så länge du kan och släpp sedan efter. Upprepa några gånger. Genom att man lär sig behärska bäckenbotten så underlättas förlossningsarbetet och gör att du snabbt kommer i form efteråt.

Ego: Jag har kännt att magen börjar bli större, den börjar få en rundare profil även om jag bara ser tjock ut när man sitter ner =) När jag ska resa på mig ur ex soffan gör det ont i magen om jag råkar trucka till den så jag har redan lärt mig att rulla ut ut soffan.
Sen kliar det ibland på magen och på brösten, antagligen för att den håller på och töjer sig men jag smörjer ofta med en speciell olja som gör magen jättemjuk.
Dock inga sparkar har kommit igång än och det där fladdrandet som alla pratar om vet jag inte om jag har kännt, kanske nån gång ibland men jag låter mig tro att jag inte har kännt nåt så blir det mer spännande när det kommer igång på riktigt =)

Så här ser bebisen ut nu

18 Weeks Pregnant



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }