2010-02-12
 09:06:58

Glukosbelastningen på MVC 13+0

Igår gjorde jag glukosbelastning. Det kan man behöva göra om man har diabetes i familjen eller om man är överviktig. Jag platsade tyvärr i båda kategorierna :-)
Kom dit vi 7.45 efter att ha varit fastande sen 19.45 dagen innan. Det va inte lätt att hålla sig borta från vattnet på nätterna, jag som dricker så mycket. men det gick bra iaf.

Fick börja med att ta ett stick i fingret för att kolla blodsockret och det låg på 8,1. Det va bra enligt bm..det ska ligga under 10.
Sen fick jag dricka ½ liter sockerlösning. 2½ glas fick jag klunka i mig. Fyyyyy attans va sött det va!! Det va ju som att dricka flytande socker utrört med liiite vatten.
Men det va bara att hålla för näsan och se glad ut. Hulkade några ggr men det gick bra.



Efter det så skulle jag få sitta ner och ta det lugnt i ca 2 timmar så att sockerlösningen hann komma ut i kroppen.
Jag roade mig med at kolla på en film jag hade laddat in på mobiltelefonen och tittade i nån gravidtidning, så tiden gick ganska fort ändå.
Bm kom in och pratade med mig och jag lämnade ett urinprov oxå för att kolla att allt såg bra ut och det gjorde det.
Satt och pratade om diverse saker och mina blodprover som hon tog sist vi va där va jättebra. Behöver inte äta extra tillskott av järn heller..skönt.

Sen va det dags för det andra sticket i fingret för att se om min kropp producerar tillräckligt med insulin för att bryta ner socker och testet visade 8,1 PERFEKT!!!
Det va tydligen ingen fara att jag skulle få graviditetsdiabetes =))))))

Nästa gång jag behöver göra samma sak va kring v.30



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }