2010-08-03
 14:02:00

Har sytt ett babynest

Jag har länge velat sy ett babynest till bebisen som vi kan ha mella oss i sängen eller som bebisen kan ligga i när den ligger i spjälsängen första tiden. Den går även att ha i en vagga eller i barnvagnen.
Meningen med ett babynest är att bebisen ska känna att det är "lite trångt" så bebisen ska få samma känsla som i livmodern.

Jag är ju en glad syamatör så jag har lääänge gått och dragit på det här projektet men inte vågat börja för jag har inte fattat beskrivningen..men nu så är den färdig. Det enda som ska tilläggas är mera vadd och så ska sidorna sys ihop.



När bebisen är nyfödd så drar man år snörena så att babynestet håller ihop och sennär bebisen blir längre så knyter man  upp snörena och förlänger hela nestet.
Sen när bebisen har vuxit ur den här då kan katten Sotis få en mysig sängplats :-)

Av egen erfarenhet så tyckte jag att det va svårt at förstå beskrinvningen i alla steg så jag passade på attvta kort medan jag själv sydde..och det va faktiskt inte så svårt som jag trodde att det skulle vara.
Så här kommer en steg för steg beskrivning :-)

Det här behöver man:

* Tyg 150 x 160 cm tygbit (blev massor över)

* Band (t.ex. kantband) att trä snöret igenom 2 meter

* Bomulls snöre 3 meter (blev mycket över)

* 1 påse vadd att fylla kanten med

* 3,5 cm tjock skumgummimadrass (räcker bra med 2 cm), 30 x 60 cm

Jag valde det här tyget..tyckte det va så sött








Botten

Klipp ut en bit som är 60x60cm..



..och vik ihop på mitten räta mot räta (alltså med den fina sidan inåt)



Nåla längst upp och längs med ena långsidan. Låt botten vara öppen så att du får in madrassen.



Sy sen sicksack längs med kanterna där du har nålat så att tyget inte repar sig..



..sen sydde jag med raksöm en pressarfotsbredd in för att hålla iihop ytterligare.





Vänd ut och in på tyget så den fina sidan syns. Nu är bottenplattan klar.





Kanten

Klipp nu ut två bitar vardera som är 40x90cm och lägg dem räta mot räta..den va den fina sidan inåt :-)
Nåla sen på ena kortsidan.



Sy ihop med sicksack och ev med raksöm för att stärka upp ytterligare. Nu har du ett långt tygstycke som är 40x180cm.





Vänd den "fula" sidan uppåt och nåla fast kantbandet i mitten längs med hela tyget.



Sy sen med raksöm på båda sidorna. Kom ihåg att sy ganska långt ut så att snöret får plats i mitten.





Då bör det långa tygstycket se ut såhär..



Nu är det bara att fästa snöret på en säkerhetsnål och trä igenom kantbandet.





Kant mot botten

Nåla fast kanten mot botten. Börja gärna med mitten-sömmen på kant tyget mot mitten av kortänden på botten tyget. (den delen som inte är öppen) Sy ihop med sicksack.



Vik sen över den andra hälften av kanttyget och sy ihop med raksöm.



Nu kommer tyget att se ut som ett stort T. Fortsätt jobba med kanttyget.



Nåla ihop kanttyget..
 


..och sy ihop med sicksack så att kanttyget bildar en tunnel.



Nåla nu fast kanttyget mot bottentyget och sy ihop med raksöm. Kanterna kommer att vara längre än botten.
Sy inte ända upp i hörnen utan lämna hellre en liten bit osydd eftersom tyget kommer att "svänga" där.



Gör samma sak på andra sidan.



Sy sicksack på bottentyget längst ner så att tyget inte repar sig. Sy inte ihop, då får du inte in madrassen :-)



Nästan klart :-)

Klipp till en bit av madrassen. Jag köpte hobbyskum på jysk för 169:- och det va en hel rulle. Räcker nog till 10 till babynesten :-)



Trä in madrassen i bottentyget..



..och fyll kanterna med fyllnadsvadd. Den här påsen köpte jag på Panduro för 59:- DYRT!! Och det räcker inte med en påse. Jag fick en rekommendation från en annan tjej att köpa en kudde på IKEA för 25:- och dra ut innehållet :-)





När kanten är ordentligt fylld så syr du igen. Kom ihåg att inte korta av snöret för mycket. Bebisen ska kunna växa lite på längden i nestet.

Klart! :-)









Emelie, mamma till Elliott o gravid med nr2

snacka om bra tips =)



PUBLICERAT: 2010-08-20, 21:42:39 | URL: http://emlisch.blogg.se/
Bebislängtan Linda

Tack =) Det va fakktiskt inte så svårt att sy ett sånt här som jag trodde..och mycket roligare att ge till bebisen om man har sytt det själv =) Lycka till och grattis till bebisen i magen =)


Åsa

Tack för din utförliga beskrivning och bra bilder, nu vågar jag mig nog också på detta =)


Lina

Vilken superbra beskrivning du gjort! Har länge funderat på att sy ett babynest men ,precis som du, tyckt att beskrivningarna jag hittat varit svåra att förstå =)

Men med din beskrivning så finns verkligen inga frågetecken! Tusen tack =)


Annica Astner

Hej!

Måste bara berömma dig så otroligt mycket för det fina konstverket du gjort och guuud vilket fint tyg :O :) samt vilken underbar beskrivning.

Då jag inte har någon symaskin och är väl inte den mest sykunniga person, och jag verkligen vill ha en sådan så tänkte jag fråga en sak.. om jag ber dig göra två stycken.. hur mycket skulle du vilja ha för det? :) jätte storrodnar



MVH

Annica Astner

[email protected]

0720- 333 664


Linda

Åh, vad fin den blev! Nu har jag ingen liten bebis längre, men till nästa unge tänker jag sy ett babynest! Apropå fyllnadsvadd så köper jag billiga kuddar på Jysk (15 kr) och klipper upp. Funkar jättebra, och lite billigare än Ikea. ;)



PUBLICERAT: 2011-08-09, 10:52:23 | URL: http://utanpersonligtansvar.blogg.se/
Lina

Ville bara än en gång tacka för beskrivningen! :) min lilla tjej är idag 5 månader och hon älskade verkligen sitt babynest upp till tre månader! När hon växte plockade jag bara ur lite vadd så det inte skulle bli så trångt :) till slut fick vi plocka ur madrassen också men det funkade perfekt ändå! Även idag anväder vi det fast nu har jag fått lov att ta bort botten och använder endast "korven" som extra utfyllnad kring lillan i den fortfarande lite för stora spjälsängen :) en toppen nödvändighet som jag tipsat flera av mina gravida vänner om! Har då även rekomenderat din beskrivning :) nu sitter jag och syr på två stycken babynest till min vän som väntar tvillingar i vinter! :)


Linda

LIna: Va kul att hon tyckte om det och att du har kunnat använda det så länge. Ronja gillade inte alls sitt babynest, nu ligger katten och sover i den eler så används det som Pulka då vi får dra runt henne i huset..haha!



PUBLICERAT: 2011-10-10, 21:56:59 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/bebislangtan
Ulrika

Äntligen har jag hittat en vettig och lättförstålig beskrivning. Ska ha min första lilla om några veckor och tänkte försöka ge mig på att sy ett eget babynest. Det svåra just nu verkar vara att hitta ett vettigt tyg. Vart har du köpt ditt? Det var sååå fint och passar både pojke samt flicka :)


Linda Bebislängtan

Hej Ulrika. Tänk att det är så många som skriver att det här är det enda man hittar som man fattar nåt av..vet ju själv..jisses vad jag brottades med alla dessa beskrivningar till den här babynestet. Tyget tror jag att jag köpte på Rosa huset i Borlänge, men det är ju lite över 1½ år sen. Hoppas du hittar nåt som du tycker passar. =)

Lycka till!


Ingrid Holm

Va bra beskrivet. Nu vågar jag nog sy ett babynest till mitt första barnbarn.


Anonym

Va bra beskrivet. Nu vågar jag nog sy ett babynest till mitt första barnbarn.


anne busck

Det här ska jag nog klara av. Väldigt pedagogiskt beskrivet. Tack !


Sandra

Tack snälla för en bra beskrivning. Jag är inte jätte duktig på att sy men fick med din hjälp ihop ett superfint babynest i ljusgult bomullstyg med små vita paraplyer på och de blev superbra, är så otroligt nöjd. Hoppas bebisen gillar det med, men jag får vänta ända till februari för att få reda på det :) (hinner göra några fler innan bebisen kommer). Jag satte brunt kantband på kanttygets rätsida istället för jag tyckte det skulle bli en snygg effekt. Nästa babynest ska jag göra aningens större och i stretchigt färgglatt trikåtyg istället :)


Elina

Hej! Gud vad enkelt det verkar att sy denna, måste dock fråga, ska man sy ihop ner botten som är öppen sedan ? eller ska man låta de vara öppet där för att lätt kunna ta i och ur madrassen? Kanske är en jätte dum fråga, men om inte annat kan du kanske meddela om hur man ska sy ihop den på bästa sätt annars? :) Maila mig gärna ; [email protected]


Linda Bebislängtan

Elina: Du menar botten eller..ja den ska du sy ihop..jag sydde även ihop slutändarna på kanterna, men lämna öppet så att du kan snöra upp och förlänga nestet när bebisen blir längre =)

Lycka till!!

Mvh Linda


Landkrabba

Hej och tack för en bra beskrivning! Blev klar med mitt babynest igår! Har länkat till dig från min blogg då jag tyckte att ditt inlägg var så himla bra!



PUBLICERAT: 2012-08-24, 10:10:34 | URL: http://landkrabba.blogg.se/
Julia

Superbra förklaring!! Jag testade precis att sy en och det gick som planerat.
Jag länkar till dig från min blogg! :)



PUBLICERAT: 2012-08-31, 03:43:24 | URL: http://juliasconfession.wordpress.com
sandra

Tack för beskrivningen den är super bra förklarad hur man gör en egen :)


Malin

Hej!

Å vad fint och mysigt litet neste för bebisen! Funderar på om jag skulle våga mig på att sy ett till lilla systerbebisen som snart kommer. Det här du skriver om att man inte ska sy ihop korven med madrassen ända in i hörnen, är det uppe vid huvdudänden du menar? Eller nere där man ska kunna dra ihop den? Är inte så syvan...;)


Nina

Hej! Tack för en jättebra och lättförståelig beskrivning. Jag tänkte bara säga att jag följde det här IKEA-rådet och köpte billiga kuddar istället för dyr vadd. Såg att IKEA har exakt samma typ av polyesterstoppning i sina billiga kuddar som det är i de dyra påsarna på Panduro. Jag var själv osäker på hur mycket man behövde ha, så jag tänkte bara posta här och säga att det gick åt två stycken 12 kr-kuddar för att fylla hela kanten. Mycket prisvärt!

Svar: Va bra att du kollade hur många kuddar somm gick åt..man vill ju gärna ha en rejält stoppas kant =)) Tack för att du lämnade en kommentar.Mvh Linda
Linda Biresev Eriksson


Rebecka

Tack så himla mycket för den utförliga beskrivningen! Gick ju hur bra som helst tack vare ditt inlägg! Jag köpte också som någon ovan skrev billiga kuddar på ikea för 12 kr och det fungerade perfekt! Jag har även länkat till din sida på min blogg för att jag tyckte det var en sån himla bra beskrivning! Tack igen!
// Rebecka (www.madebyrebecka.se)



PUBLICERAT: 2013-01-21, 16:20:37 | URL: http://www.madebyrebecka.se
Vocalissa

Tack för beskrivningen! Tack vare att den såg så enkel ut vågade jag mig på att prova, trots att jag är helt ny på att sy och nu sitter jag här med ett egenhändigt hopknåpat babynest. Tack än en gång!



PUBLICERAT: 2013-06-18, 20:41:18 | URL: http://vocalissa.wordpress.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }