2010-04-05
 19:25:16

Jag har gjort nåt dumt



Igår fick jag jätteont i halsen och det sved ordentligt i svalget. Hela dan gick jag runt och va irriterad och kände mig sjuk..på em började jag få feber så vi bestämde för att åka hem från mamma. Vi hade varit där på påsklunch.
När vi kom hem så rotade jag igenom vårat "apotek" och hittade en sorts halstabletter som tydligen skuklle vara jättebra hade jag sett på nån reklam. Mucoangin heter de. så jag tog en sugtablett och hoppades på att det värsta skulle släppa. men i all desperation så glömde jag läsa på FASS om halstabletterna.
Men de är väl inte farliga.det är ju receptfria halstabletter, MEN där står det tydligt och klart:
Ambroxol passerar in till det ofödda barnets kropp. Du ska inte ta Mucoangin om du är gravid, speciellt inte under de första tre månaderna.
Nu har jag visserligen gått in i sjätte månaden men jag blev så ledsen att jag va så oförsiktig..jag brukar ju ALLTID läsa innan jag stoppar i mig nåt läkemedel speciellt nu när jag är gravid.

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen men hn kunde inte hjälpa mig eftersom det här läkemedlet inte har funnits på marknaden så länge så då har de inte hunnit göra några studier än.
Såhär står det oxå:

Ambroxol passerar placentabarriären. Djurstudier tyder inte på direkta eller indirekta skadliga effekter på graviditet, embryonal-/fosterutveckling, förlossning eller postnatal utveckling (se sektion Prekliniska uppgifter). Omfattande klinisk erfarenhet efter den 28:e graviditetsveckan har inte visat några skadliga effekter på fostret.

Mucoangin sugtabletter rekommenderas dock inte under graviditeten, speciellt inte under den första trimestern.

Jag tog EN tablett, jag försöker få mig att förstå att det säkert inte är nå farligt men är livrädd för att jag har skadat bebisen.
Bebisen buffade runt för fullt därinne igår kväll och det va ett par timmar efter att jag tagit halstabletten så jag hoppas att den mådde bra.

Jag kunde inte somna igår av halsen som sved och tårarna som rann och när jag väl somnade vaknade jag av mardrömmar att det stod en massa människor runt mig och skrek att man inte ska ta Mucoangin vid graviditet.
De 2-3 timmana jag lyckades få sömn inatt drömde jag att jag gick på toaletten och blödde jättemycket..det kom ut slamsor och klumpar och där låg lilla bebisen..alldeles livlös!!
Jag skrek rätt ut av rädsla och över att det va mitt fel, jag ville inte börja om igen med allt..jag ville ha min älskade bebis.

Jag vaknade och skakade av  skräck och tårarna bara rann och så har det hållt på hela dan..rädslan för hur bebisen mår och bilderna från mardrömmen kommer tillbaka hela tiden.
Jag har inte kännt en enda buff inifrån idag. Jag är jätterädd att det är nåt fel. Jag som äntligen va lycklig och inte va orolig för något. Det är fullt vanligt att bebisen inte sparkar varje dag men just idag vill jag gärna ha ett litet livstecken.


anki borlänge trafikskola

Jag är helt säker på att det inte är farligt :) lillen /lillan är ju helt färdig nu och behöver bara växa till sig lite. En enda tablett kan absolut inte ge några skador så här långt i graviditeten !!!



Krya på dig och sov sött!


Cecilie - Bloggvärldens mest musikfyllda blogg

Hoppas att det inte skadat barnet, tror inte det heller efter en enda tablett :) Kram på dig!!



PUBLICERAT: 2010-04-06, 21:04:04 | URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Maackyy

så söt blogg :)



PUBLICERAT: 2010-04-06, 21:24:18 | URL: http://kandykupps.blogg.se/
Frida

Förstår att du är rädd, men andas ut och knuffa lite på h*n så kanske den sparkar tillbaka. :)

Hoppas du kan sova inatt. Kramar



PUBLICERAT: 2010-04-06, 21:43:13 | URL: http://fidelli.blogg.se/
Bebislängtan

Tack allihopa för allt stöttande. Liten sparkade igång vid 21.10 så äntligen kunde jag andas ut =)

Kram Linda



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }