2009-12-18
 21:54:30

Igår gick vi in i vecka 6



Bebisen:I övergången från 5: e till 6: e graviditetsveckan börjar fostrets hjärta att slå med en kammare. Det slår först oregelbundet med långa pauser, för att sedan öka till ca 175 slag i minuten i 9: e graviditetsveckan, för att därefter minska till runt 130-160 slag i minuten, något som är vanligt för ett nyfött barn.

Celler och vävnader gör att ansikte, ögon och öron kan skönjas. Matsmältningssystemet bildas. Munnen och ögonanlagen bildas. Uppbyggnaden av organ börjar på allvar. Handleder och fingrar utvecklas. Testiklar eller äggledare bildas.

Embryot växer cirka en millimeter om dagen. Det är lika stort som en ärta, det vill säga tre-fem millimeter. Det har fortfarande en svans som senare blir till ben. Embryot utvecklar det som ska bli nervsystem, det visar sig nu i form av tunna trådar. Fosterhinnorna har bildats, men än så länge finns inte mycket vatten att tala om.
Kroppens organ börjar bildas på allvar, stämband och underkäke börjar ta form. Innerörat skapas, munöppningen är skapad. Nu skapas en skiljevägg i hjärtat, navelsträngen, lungor, bukspottkörtel, sköldkörtel och lever.

Du kanske börjar märka att byxorna börjar strama något, även om magen inte är särskilt tydlig ännu. Hormonerna progesteron och östrogen rasar nu i din kropp. Du märker kanske att du är mycket trött och behöver extra sömn. Kanske har du också lite förstoppning? En del kan också känna svaga mensliknande smärtor från livmodern. Detta är växtvärk.
Det är dags att boka in den första graviditetskontrollen. Den rekommenderas i vecka 8-12.

Såhär ser bebisen ut nu

5 Weeks Pregnant


Jag:
Illamående och kraftig molvärk. Jo då det har börjat lite smått och kommer och går. Speciellt om jag gjort något och det kan vara en så enkel sak som att knyta skorna..när jag ställer mig upp så får jag sån yrsel som slutar i ett rejält illamående. Men det går över ganska snabbt.
Jag har alltid en flaska med isvatten med mig om jag åker nånstans och är jag hemma så är det här det älsklingen kommer springandes med.
Jag älskar att tugga på isbitar!! =))



Värken i bebismagen är ihållande och kommer nog vara såhär ett par veckor till. Livmodern håller antagligen på att växa till sig..det spänner och har sig..som en kraftig mensvärk.
Nu ikväll känner jag mig totalt rastlös..jag vill verkligen inte göra någnting..är för trött för allt..tom för att gå och lägga mig.


Anonym

Härligt! Inte att du mår dåligt....men det är ju ändå mysigt att vara gravid! STOR KRAM!


Anonym

Härligt! Inte att du mår dåligt....men det är ju ändå mysigt att vara gravid! STOR KRAM! Monica


Anonym

Härligt! Inte att du mår dåligt....men det är ju ändå mysigt att vara gravid! STOR KRAM! Monica


Linda

Ja det känns jättemysigt..alla symptom hör väl till men det känns ok..visst blir man lite rädd när värken kommer men annars är det bra..ju fler symptom desto mer bebis =))

Kram



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }