2011-03-06
 22:37:25

Ugnstekt kyckling med gräddskysås


Det här är oxå en av mina favoriträtter, det har det varit sen jag va liten. På helgerna när jag bodde hemma så slängde alltid mamma och pappa ihop en ugnsform med en hel kyckling med råstekt potatis givetvis. Potatisen i den här formen är väl den jag saknar mest. Vi är tre systrar och vi slogs alltid om de som va mest stekta med en såndär härligt knaprig yta. Men nu ska vi inte prata potatis här utan vi håller oss till köttet och den goda såsen istället =)


Marinera med valfria kryddor, soya och olja och knid in i kycklingen. Stek i ugnen på 175 grader i ca 30-45 min. Jag steker alltid min kyckling mer än man kanske borde, men jag är livrädd för rosa kyckling.

Häll av skyn i en kastrull och reducera en aning. Häll på grädde och låt såsen koka ett tag till den tjocknar.

Servera kycklingen med den goda såsen och en sallad. Jag blandade även ihop en creme fraicheröra på creme fraiche och kryddor.




Fia

Ser super gott ut! Jag kör nog min kyckling också för länge...bättre det än för kort =)



PUBLICERAT: 2011-03-06, 22:40:47 | URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Lindas viktresa med LCHF

Fia: Jag håller med =) Man vill ju inte gärna åka på nån konstig bakterie.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }