2011-04-04
 22:40:00

Krämig räk & kräftsoppa


Nu vet jag att jag inte har uppdaterat på 1 vecka. Här hemma har det varit hektiskt och jag har önskat att jag kunde hitta flera timmar på dygnet. Vi har haft dop för Ronja i lördags och det har varit mycket planerande med mat och fika. Gäster betyder mycket fika, alltså mycket bakande =) Men nu så ska jag uppdatera mer. Trist bara att jag har fått så fruktansvärt ont i ryggen av allt fixande och donande och matlusten har även den sjunkit lite, men nåt ska jag väl ändå hitta på.

Jag rotade lite i frysen och hittade en påse med frysta kräftskal..här ska vi väl kunna göra nåt gott. Så det fick bli en krämig räksoppa gjord på kräftbuljong. Den va jättegod i smaken, men nästa gång ska jag vara lite mer försiktig med saltet.



Det här behöver du:

Kräft/räkskal
Gul lök eller purjolök
Mjukost med räkor
Grädde
Salt
Dill
Citron


Så här gör du:
Lägg ner skalen i en kastrull..



..och häll på lagomt med vatten



Vattnet ska precis täcka skalen, du kan tom ta något mindre. Låt allt koka ca 15-20 min så att det bildas en buljong.



Lägg en rejäl klick med smör i en kastrull och låt det smälta sakta.



Hacka en gul lök och häll ner i kastrullen tillsammans med smöret.



Sila bort skalen och häll ner buljongen i kastrullen tillsammans med smör och lök.



Jag använder Kavli räkost



Pressa en halv citron och ha i citronsaft efter tycke och smak..



..och så en rejäl klick med räkosten.



Låt det koka ihop i ca 3-4 min.



Ha sen ner rejält med dill..det ska smaka dill!!



Och även en skvätt grädde. Smaka av och salta om det behövs.



När soppan är klar så kan du lägga ner några räkor. Jag hade bara räkor utan skal hemma så det fick bli sådana där små blekfisar =)
OBS!!! Räkorna ska inte koka, då blir de hårda och sega!!



Servera med ostflarn, ostrullar eller nåt annat gott.






Fia

Mumsigt



PUBLICERAT: 2011-04-05, 00:23:47 | URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }