2009-09-05
 20:39:29

Kyckling & egenodlade grönsaker

Till lunch/middag blev det färsk kyckling och ugnsrostade grönsaker.
Har tittat till mina egenodlade små rödbetor ett par gånger och våndas över att jag inte bör äta dem eftersom de är underjord grönsaker med mycket stärkelse i. Men det är första gången jag ens lyckas att odla nånting överhuvudtaget så nån liten kan jag väl inte få ont i magen av.





Ingredienser:

*  1 hel färsk kyckling
*  ½ squash
*  2 små morötter
*  3 små rödbetor
*  1 gul lök



Jag blandade en marinad på:

Rapsolja
Soya
Mango/Curry
Lökpulver
Chiliflakes
Färsk timjan
Örtsalt


Stoppa kycklingen i en plastpåse och häll ner marinaden och massera in.
Låt kycklinge marinera ett tag. Ju längre tid desto mer smak.

Under tiden halverade jag de fäska rödbetorna, skivade squash och klyftade löken. Skalade två små morötter oxå och delade på hälften.
Tycker det ska vara stora bitar när man steker i ugnen så det finns lite tuggmotstånd kvar.

Sätt in grönsakerna och kycklingen i ugnen på 175 grader i ca 45 min. Vänd gärna kycklingen en gång under stektiden.





Tippa över stekskyn till en kastrull och koka upp..tillsätt vispgrädde och låt det koka till såsen tjocknar. Det kan ta en stund så ha tålamod. =)

 

De här smakerna va underbara tillsammans. Marinaden på kycklingen, smakerna i såsen och de färska grönsakerna. Mums!!



Emma

Mums! Det där såg smaskigt ut! Det borde Du bjuda även Mig på när jag kommer och hälsar på någon dag ;) Hehe. Smakar alltid bäst med det amn själv odlat :) Puss!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }