2009-09-20
 09:16:37

Härlig höstdag

Igår tog vi på oss skogsmullekläderna och: Ut i skogen!!! Vädret va ju underbart härligt..en sån där riktigt fin höstdag då solen fortfarande värmer på ordentligt.
Jag satte på mig raggsockorna och hoppade i stövlarna och på med jumpern, ner med svampkorgen som vi har hängandes på väggen utomhus och in i bilen.

Tur att älsklingen fyllde en flaska med vatten och tog med för den behövdes verkligen. Själv glömde han dock sätta på sig sockor så han gled fram och tillbaka i stövlarna hela tiden..inte så skönt.

Vi åkte iväg en liten bit bort och klev ut i skogen och började leta..





Vi begav oss längre in iskogen men blev piskade i ansiktet gång på gång av alla grenar.
Hmm..var skulle jag vilja växa upp om jag va en liten kantarell??
Här kanske...=)



Den här va ju visserligen fin..men kanske inte så ätbar



..men inte en enda liten kantarell. Vi va där i nästan 1 timme innan vi gav upp.



Satte oss i bilen och åkte över till ett annat ställe där vi har varit tidigare år..men på väg dit så stannade i för att prova svamplyckan..tyckte jag såg nånting som skulle kunna vara en svampskog.
Men jag vet ju egntligen inte hur en sån skog ska se ut..vi är lite överallt och knatar.

Såhär vill jag hitta kantarellerna..se ska vara synliga och MÅNGA!!!! =)



Vi hittade en stege ute i skogen..misstänker att det är ett..älgpass kanske
Det va nämligen bra utsikt åt två håll samtidigt.





Jag som trodde på den här skogen men näääeeee..



..älsklingen provade lyckan med..slagruta..hahahaha va dum han är =)



Men men titta där!!! Kantarell...öööhhh näääeee =( Fy och luras sådär med samma färger..vad är det här för små fjun??



Ähh det fanns ju inge svamp här heller..dags att åka vidare till nästa ställe.

På väg till bilen fick älsklingen en idé..titta där..på den där skogen..vi kan väl gå dit? Den är säkert orörd.



Ska vi gå ända dit bort? Vad drar han in mig på egentligen?? Jaja de va ju bara att hänga på då.



Jag va mest rädd för ormar i gräset. Ja men du har ju gummistövlar sa älsklingen..
Jaha?? Och?? Stövlarna skyddar mot b e t t  inte mot rädsla och de hjälper mig inte att springa.

När vi kom fram till skogen så va det precis som jag misstänkte..VATTEN!!!
Jaha då va det bara att vända då sa jag..
Näääää här ska vi väl kunna ta oss över på nåt sätt.
Va?? Skämtade han??



Jag i gummistövlar med min fina balans..det här ska bli kul.



Här kan man stå!! Här är det inte lika djupt..



Jag satte ner ena efter andra foten och vadade ut..vattnet va iskallt..kände hur fötterna svalkades av. Med försiktiga steg och en rejäl knuff från älsklingen så tog jag mig över till andra sidan.
Jag fick tag i två små träd som jag tog emot mig mot men de vek sig framåt så jag höll på att stupa frammåt.
Måste ha sett förbannat kul ut.
Jag skrattade så mycket att jag höll på att kissa på mig.



Här fanns heller inga kantareller så vi försökte hitta en väg tillbaka till bilen.
Vi hittade en väg ut ur skogen men fastnade vid ett taggtrådsstängsel.
Men vi klättrade över..det va ju inge ström i.
Det va högt gräs och lite småblött men det va bara att gå.



Det va dock svårare att hitta en väg över vattnet tillbaka eftersom det va mycket djupare än tidigare.



Men till slut hittade vi ett ställe där vi kunde ta oss ut på en sten och sen hoppa vidare till ett träd och ut i kohagen.
Kände mig något klumpig..va ju livrädd att jag skulle halka på stenen och få ett plums rakt ner i det iskalla vattnet.



När vi äntligen kom fram till bilen ville jag åka vidare till kohagen och fota de söta små kossorna. Jag ville ha en närbild på en ko-nos men så fort de började gå mot mig blev jag ju livrädd. Visste inte ens att jag va såhär rädd för en ko.
De frustade och stirrade på mig så det kanske inte va så konstigt. Men söta är de =)





Sen så tänkte vi att nu får det vara nog för idag. Vi va bra trötta efter den långa knöliga vägen runtom alla hinder och så va det varmt.
Men vi kan väl bara ta en liten koll där vi har hittat trattisar nåt år tidigare bad jag snällt.
Jaja en liten koll då sa älsklingen, så vi åkte dit.

Vi gick runt en bra stund sen så sa vi båda..orkar inge mer. Svampgudarna va inte med oss idag..inte en enda liten svamp hade vi hittat. Ja menar hade man åtminståne sett en liten så visste man ju att de existerade men inte då.

Så vi började gå mot bilen..men då!!! KOLLA  en liten trattis!!! ÅÅÅÅHHHHHH en svamp!!!!
KLIV INTE PÅ DEM!!!! De va ju så små så man såg dem ju knappt.













Några svampar fick vi med oss hem även om det inte va så jättemånga. Vi lämnade ju kvar en hel hög så de får växa till sig. =)



Så nöjda och glada åkte vi hem till mamma för att äta middag.
Vilken dag!! =)


Ann-Katrin

Åh, vilken tur att ni hittade svamp till slut! Och såg jag inte ett litet blåbär där också intill svampen?



Härliga bilder!



PUBLICERAT: 2009-09-21, 08:26:02 | URL: http://skolmat.wordpress.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }