2009-11-08
 20:41:33

Oxfilé med rödvinssås

Idag blev det lite lyxigare i matväg. Jag unnar oss att köpa oxfilé nån gång ibland..har tidigare aldrig gjort det eftersom jag har "misshandlat" köttbitarna i stekpannan men inte sen jag skaffade en stektermometer. Då går allting så mycket lättare.

Rödvinssåsen:

*  Lite av stekskyn
*  Rött matlagningsvin
*  En skiva smör
*  En skvätt grädde


Stek oxfilén i smör i en grillpanna några minuter på varje sida.
Vispade sen ur pannan med rött matlagningsvin och häll över i en kastrull. Tillsätt en skiva smör och låt den smälta ner. Häll sen i en skvätt grädde.
Jag har inga måttangivelser när jag gör skysås utan jag skvätter ner lite här och där..sås är inte så kinkigt..det blir bra hur man än gör ;-) Dä ´ä bara å smaka av!!

Vi åt oxfilén med rödvinssås, kokt sparris och blandade grönsaker med citronsmör på toppen. Lohmanders bearnaisesås och en kvist med färsk timjan.
Mmmmmmm...va gott det va!!!





Är det något som jag verkligen tycker om så är det färsk timjan..mums



Kalasgott

Gud så gott!! Måste göra en rödvinssås någon dag. Så gott!



PUBLICERAT: 2009-11-10, 20:19:58 | URL: http://kalasgott.blogg.se/
Linda

Det här va första gången jag gjorde en egen rödvinssås och den blev faktiskt god. =)


Amelia

Häftig sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?



PUBLICERAT: 2012-03-18, 19:39:10 | URL: http://hemförsäkringidag.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }