2009-12-24
 00:40:44

Världens godaste spenatpaté

Det här är ett måste på julbordet. Lillasyster tjatar varje år om att jag ska göra MYCKET det  här året. Jag tycker jag gör myckt jämt men ändå så sitter vi där och nästan slåss om den sista lilla biten..haha!
Den är så saftig och god och passar jättebra till rökt skinka eller till allt som är salt på julbordet..gå inte miste om det här..så enkelt oxå.

Det här behöver du:

*  700 g hackad spenat
*  80 g smör
*  6 msk grädde
*  6 ägg
*  2 msk socker eller motsvarande sockerersättning
*  3 tsk salt

Värm spenaten i en kastrull till vattnet har dunstat bort.



Ha i smöret och låt det smälta.



Häll sen ner grädden.



Låt stå svalt en stund. Jag brukar alltid ställa ut kastrullen i kylan ett par timmar.

Vispa upp äggen och ha ner i spenatblandningen.



Salta och sockra.



Häll ner i en valfri form..tänk på att en springform kan vara knepigt men tanke på att vätska från spenaten gärna rinner ut i ugnen. Det har jag provat många ggr =)
in i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter. Se bara till att den har stannat så den inte "rör sig"







Jag hällde även i en större form så att man kan skiva patén.



I år ska jag inte glömma spenaten i ugnen..jag brukar ha den där under natten men får varje år efter frukosten hemma hos mamma snällt åka 4 mil för att hämta den. =))


Lovisa

Den ser jättegod ut men hur länge ska den vara inne i ugnen och hur många grader? God Jul !


Lindas viktresa med LCHF

Oj då jag hade visst glömt skriva ut det..men nu så finns informationen där. 200 grader i 30 min =)

God Jul!


anita

Tack för receptet !

Jag undrar bara om du stjälper upp dem eller

låter dem vara kvar i formen och serverar så ?


Lindas viktresa med LCHF

Jag stjälper upp dem =)


Mikaela

Ser verkligen gott ut! Många bra recept och härlig inspiration till veg lchf!

Trevlig helg!



PUBLICERAT: 2012-03-02, 12:28:19 | URL: http://passionforhalsa.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }