2009-08-29
 14:12:58

Biff med kantarellsås

I torsdags till middag blev det timjansmarinerad biff med kantarellsås och avokadosallad.

Började med att blanda ihop marinaden. Blandade rapsolja, soya, balsamicovinäger, några droppar citron, lite sambal oelek, pressade i två vitlöksklyftor, färsk timjan och lite honung.
Får ju inte glömma min egenodlade chilifrukt som jag hackade ner. den va ju tyvärr inge stark..kanske norpade honom för tidigt från trädet.
Marinaden doftade helt underbart.



timjansmarinaden

Lägg köttet i en plastpåse och häll marinaden över

Låt köttet suga åt sig marinaden i nån timme. Lättast är att lägga köttet i en plastpåse och massera in marinaden.
Se till att det inte är hål i påsen..blir så jobbigt då =) Själv har jag redan provat det =)




Dags att göra kantarellsåsen. Eftersom jag har vart ute i skogen flertal ggr utan nån större framgång så gick jag och köpte kantareller på Ica Maxi. Blir ett nytt försök så småningom. Kanske väntar till trattkantarellerna dyker upp.



Jag la dem i en torr stekpanna och lät dem vätska av sig innan jag tillsatte en rejäl skiva med smör. Alltså inte en liten klick utan en rejäl skiva ;-)



 

Hällde sen i nån dl grädde och lät det koka på svag värme till såsen tjocknat. När man lagar sås på ren grädde så behöver man inget mjöl. Ha bara lite tålamod.

 

Avokadosallad gjorde jag på en mogen avokado, små fina tomater och paprika. Lite salt, nån droppe ättika och ev lite olja.
Bilden ser ju inte allför aptitlig ut med den va riktig god.



Gotti gott!!




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }