2009-12-13
 22:44:10

Luciafika á la LCHF

Idag har jag haft bakdag på eftermiddan. Jag bara ääälskar lussebullar men får ju inte äta några.
Jag har drglat över många lussebullar et här året men har haft karaktären att inte smaka..samt en hjälpsam chef som påminner mig om att de inte ingår i min kost..haha ;-)
Det är härligt när man alltid har lite hjälp från omgivningen när frestelsen slår in.

Hittade ett recept som såg lovande ut men det fanns ingen beskrivning så jag får experimentera vidare nån annan dag.
Jag provade att göra en GI variant av lussebullar men jag föredrar ändå de vanliga. Jag gjorde med dinkelmjöl men utan vanligt socker.

Receptet för ca 30 st

*  100 g smör
*  5 dl röd mjölk
*  50 g jäst
*  250 g kesella
*  2 paket saffran (1 gram)
*  några msk sötningsmedel (smaka av)
*  0,5 tsk salt
*  1,5 l dinkelmjöl
*  2 ägg
*  2 msk russin om man vill

Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över mjölken.
Salta och sockra. Ha även ner saffran och kesella.
Blande om ordentligt så att allting löser sig innan du tillsätter dinkelmjölet.
Låt degen vila under en duk i ca 30-45 min eller till degen har jäst till dubbel storlek.

Ta ut degen och dela i ca 30 bitar..rulla ut till en lång mask och rulla ihop på varsin sida så det blir en lussebulle.
Lägg på en plåt och låt jäsa i ca 20-30 minuter. tryck ner russin och pensla med uppvispat ägg.
In i ugnen på 175 grader i ca 8-10 minuter.



Jag åt bara en halv bulle..kändes konstigt att äta "bröd". Jag fick en besk känsla längst bak på tungan..så då kunde jag lika gärna vara utan.
Innan LCHF tiden så kunde jag lätt proppa i mig 6 st..det här är ju favoriten under jul.




SAFFRANSKAKOR

Jag gjorde även lite saffrans småkakor som jag hittade på kolhydrater i fokus och de va riktigt goda. LCHF anpassade då trivs jag. =)

Ingredienser:

*  100 g smör
*  1 paket saffran 0,5 gram
*  nån tsk sockerersättning
*  200 g kokosflingor
*  2 ägg

Börja med att smälta smöret i en kastrull, häll ner saffran och sockerersättningen. Blanda om med en visp.
Se till att allt blir lite varmt..då kommer saffranskryddan ut bättre.



Mixa kokosflingorna i en matberedare så att det blir som mjöl.
Häll ner i smörblandningen.



Vispa upp 2 ägg och vänd ner i kokosblandningen.



Häll upp i valfria formar. Jag använde lite större formar än knäckformar. Hittade den på Lagerhouse för ett tag sen. Tryck dit ett litet russin.

 

In i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter.




FETAOSTFYLLDA DADLAR MED BACON

Lägg i en bit fetaost i en dadel och rulla en halv baconskiva runtom. Stek i en stekpanna runtom till baconet fått lite färg.








Vi tände lite ljus och drack lite glögg, åt lussebullar, pepparkakor, saffranskakor och bacondadlar.







Älsklingen norpade en pepparkaka..jag smakade ett litet hörn



Och här försvann det en lussebulle..lillasyster i farten. =)



Mina fina hyacinter..fick krukan från lillasyster. Den passade ihop så fint med de andra två.
Det luktar verkligen jul om de här..så underbart!!



Sofia Werlin - mitt liv med LCHF-kosten

Oh här hittade jag lite favoriter ju :D



PUBLICERAT: 2010-12-09, 22:17:14 | URL: http://sofija.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }