2010-08-27
 10:22:24

Min diapercake är klar (41+1)

En diapercake är alltså en tårta gjord på blöjor. En perfekt present till nån som nyss har fått barn. Jag gjorde en sån här tårta till min lillgroda som en välkommenhem present. Klart tårtan ska vara grön med små grodor på :-)



Den här tog inte alls lång tid att göra och det va riktigt kul.

Du behöver: 

* 1 paket blöjor ca 65st
* Gummisnoddar i olika storlekar
* Papper att linda runt tårtan
* Ett fat av papp eller annat
* Satinband
* Presentsnören
* Leksaker, barnmatsburkar, bestick, tvättlappar, mjukisdjur, nappar mm.
   Bara fantasin som sätter stopp.

Jag köpte Libero blöjor i storlek 3 så att jag kan njuta av tårtan ett tag innan man börjar nalla av blöjorna.
Få se om jag sparar tårtan eller använder dem när det är dags :-)



Rulla ut blöjan helt och vik in den smalaste delen först. Sen fortsätter du att rulla ihop blöjan till en rulle och sätte en gummisnodd runton på mitten.



Sådär nu är blöjorna ihoprullade. Försök att få gummisnodden på mitten på alla blöjor.



Börja nu med en blöjrulle i mitten av fatet och 6st runtom. Sätt en stor gummisnodd runtom så att den håller kvar blöjorna. Gummisnodden ska fortfarande vara lös så att du får in 12st blöjor i lagret utanför och i det ytterstra lagret ska det vara 18st blöjor. Man får prova sig fram med antal blöjor.

(En annan sak som kan vara bra om man ska ge bort tårtan är att sätta ner en hög flaska i mitten eller en tom hushållsrulle så att det blir en stabil mittstomme att bygga på.)




Jag satte ner barnmatsburkar för att hålla ihop tårtan något. Nu ska min tårta inte flyttas nånstans utan stå på hyllan i barnkammaren så det gör inget att den nedre delen inte håller ihop med de två övre.



Jag hade helst velat ha vita blöjor men nu är ju de flesta blöjor på marknaden i olika färger och jag ville ju ha blöjor som jag kommer att använda sen så jag tog fram papper och lindade runtom ist för att komma åt den vitare färgen. Det fick bli grädde på tårtan :-)



Sen är det bara att sätta satinbanden runtom på tårtan och dekorera med leksaker och andra nyttigheter.
Jag stoppade ner en MAM flaska längst upp och knöt en rosett och dekorerade med en groda.
Presentsnören som pricken över i.

Lycka Till!







 


anki

Du inponerar på mig!!! Va du är duktig :)

Önskar att jag vore hälften så händig!!



Ha en fin dag :)

(säg till lillgrodan på skarpen att komma ut nu) :)

Kraaaaam / Anki


Tea

Du har verkligen jobbat!



PUBLICERAT: 2010-08-27, 18:34:44 | URL: http://langrean9manader.blogspot.com/
Denise (wwfab)

Vill bara säga att jag är helt såld på din blogg :)

TACK för att du delar med dig avv de du syr samt att du förklarar så bra med bild & text på hur man ska göra :)

Ska göra mig en diapercace till min mans bror & hans fru som får en liten nu i oktober!

Tack för din blogg, hoppas den lill* snart är hos er, jag tror du har en bebis i din famn innan månda... ;)

Kram Kram


Linda

Wow! va läcker! Sådär amerikanskt liksom sån som man tar med på babyshower! Jättebra att du köpta blöjor i större storlek så du slipper "äta upp" den nu..

Hoppas hoppas du ligger på förlossningen snart! Tänker på dig varje dag!!

KRAM


Bebislängtan Linda

Tack va gulliga ni är. =) Ibland får man lite ideér men ibland står det stilla, som nu.

Tårtan va jättekul att göra, men hade ju helst velat ha vita blöjor..går tydligen att göra hur mycket som helst med blöjor. Får avancera lite senare =)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }