2009-12-15
 08:56:49

Vad händer framöver? 4+4

Igår pratade jag med IVF och de va jätteglada över att i hade fått ett pluss samt att det här lät mer som en vanlig graviditet men inget är ju på den säkra sidan på ett bra tag. Vi diskuterade om det va läge för mig att komma in och lämna blodprov för att mäta Hcg värdet i blodet men jag kommer inte att göra det den här vändan. Visar det sig att jag ligger lågt även den här gången så kommer det att utlösa en enorm stress som i sin tur kan orsaka ett MF.

Vi fick en tid för att göra ultraljud men eftersom det är jul och nyår nu så har ivf stängt i 3 veckor så vi skulle få komma in 12 januari kl 16.00
Efter att vi pratat en stund så sa sköterskan att det kanske vore bra om vi kunde kika lite innan de stänger inför jul så den 22 december kl 9.00 va vi välkomna dit för att göra ett VUL. Va spännande!!
Det enda tråkiga är ju att det blir en väldigt trist jul om det visar sig att liten har släppt men å andra sidan blir det en jättebra jul om vi fortfarande är gravida =))

Vet bara inte hur vi ska göra med familjen. Vi har ju inte berättat för någon att vi ens har tinat upp våra ägg. Ännu mindre berättat att de klarade sig och att vi nu har plussat. Jag bör ju inte äta varken parmaskinka, brieost eller lax och det har jag ju ätit mycket av den senaste tiden och även mina systrar har bjudit på det..Hmmmmm hur gör man??
Vi ville ju egentligen vänta med och berätta till efter v.12 eftersom vi löper stor risk att få ett till MF men å andra sidan så vill jag ju berätta medan jag är gravid..jag vill njuta av graviditeten..se mammas reaktion. Hon blir alltid så glad och jag vill så gärna berätta för mormor innan hon går bort.

Såhär ser det ut i kroppen nu


Kroppen: Nu är mensen försenad och du kan känna av illamående och trötthet. Du kan också känna att brösten är spända eller ömma. Gör du ett graviditetstest så bör du få ett utslag som visar att du är gravid. Det bästa är att göra testet på morgonurin. På barnmorskemottagning kan du göra testet gratis.

Embryot: Tre sorters cellager utformas på embryot; ektoderm, mesoderm och endoderm, dessa lager ska bli olika delar av kroppens organ.
- Översta lagret "ektoderm" blir hår, hud, naglar, ryggmärg och nerver.
- Mellanlagret "mesoderm" blir blodceller, skelett, njurar, könskörtlar och muskler inklusive hjärtat.
- Inre lagret "endoderm" blir lungor, tunga, körtlar, lever, tarmsystem och urinvägar.
Ryggmärgen som tills nu legat helt blottad ska stängas. Ett rörformat hjärta bildas och ska snart börja slå sina första slag. Själva embryot är nu omkring två millimeter långt, stort som ett knappnålshuvud, men har ändå ett förstadie till både ryggrad och hjärna. Skelettet börjar bildas med revben, ryggrad och kranium.

Såhär ser bebisen ut nu

4 Weeks Pregnant




KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }