2011-05-04
 23:38:27

Tacopaj LCHF


Härom dagen så blev jag jättesugen på tacos. Vi äter inte tacos varje fredag som jag vet att många gör..då skulle jag tröttna. Nej jag vill att tacos ska vara nåt man verkligen längtar efter. Och nu blev det en sån dag..men istället för att äta en vanlig tacotallrik så fick det bli en paj istället.
Maken jublade när han hörde ordet paj, men jublade inte lika högt när jag sa LCHF..hahaha! Han äter ju inte renodlad LCHF..han skulle aldrig överleva utan sina knäckemackor och flingtallrikar =)



Det här behöver du:

3 ägg
salt
en skvätt grädde
Nötfärs eller blandfärs ca 300-400g
1 paprika
1-2 tomater
creme fraiche
salsasås (färdig eller hemgjord)
tacokrydda (färdig eller hemgjord)
riven ost

Guacamole:
2-3 avokado
creme fraiche
salt
citron eller lime
salt

Jag gjorde en omelett till pajbotten..det blev faktiskt bra även om den va lite svårare att vända när den gjordes på 3 ägg istället för 2 ägg.





Lägg omeletten i en pajform



Blanda iordning creme fraiche och salsasås...



..tacokrydda, salt och peppar.



Stek färsen och krydda med tacokrydda. Häll ner i formen över omeletten. Skiva gul lök och lägg ovanpå köttfärsen.



Skiva paprikan och sprid ut..



..och lägg även på skivad tomat.



Riv osten och lägg på.



Bre sist creme fraiche röran över lite försiktigt. Sätt in i ugnen ca 30-40min på 175 grader.



Gör under tiden gaucamolen. Här vet jag att alla gör olika, men just den här älskar min man..och alla andra som brukar äta med oss =) Mosa några väl mogna avokado, men de ska inte vara övermogna. Då smakar de inge vidare. Pressa över citron eller lime. Salta och pressa i vitlök. Glöm inte att salta!!



Ha sen i creme fraiche. Ha inte i för mycket..det ska smaka avokado inte fil =) Smaka av och ha i mer salt och citron om det behövs. Låt stå kallt en stund.



Sådär, nu va pajen färdig.



Mums!!!



Jag serverade tacopajen med salsasås och en varm cheddardip...



..guacamole, krispig sallad och jalapeno. Aaahhhhh så gott ♥





C

Ett tips... Gör omeletten direkt i formen nästa gång, det blir superbra... :-)



PUBLICERAT: 2011-05-12, 11:16:06 | URL: http://minussjuttio.blogg.se/
Trixie

Vilken jättefin blogg du har. Den kommer jag garanterat läsa fler gånger eftersom jag börjat med LCHF.


Mio

jättebra blogg men fota inte med blixt, mat ser äcklig ut då, tyvärr, för det är bra fotat annars, men skippa blixten och ställ tallriken i ex ett fönster o fota i motljus istället :)


Lindas viktresa med LCHF

Mio: Tack för tipset..tycker oxå att det är svårt att få till bra bilder men nu i dagarna kommer jag att köpa en systemkamera..då blir det annat =))

Äntligen!!!!


Lindas viktresa med LCHF

C: Tack , det ska jag prova nästa gång eftersom det va svårt att vända omeletten när det är fler ägg =)


Malin

Tack för inspiration!



Har liknande bakgrund... ätstörningar och kolhydratberoende..

Håller på att försöka bemästra det nu och gå ner i vikt för att må bra och få ett syskon till vår kille... Har oregelbunden mens nu och ej full stegring på ältester... =/



Tack för en bra blogg !



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }