2011-07-10
 23:33:07

Jag är en MISSBRUKARE!!!


Hej jag heter Linda..och jag är en kolhydratmissbrukare!

Usch fy va fruktansvärt det låter, men det är sant och det är nåt jag lider av..jag kan inte kontrollera mitt behov av kolhydrater..jag mår så fruktansvärt dåligt!!
Jag är även en fd bulimiker..ha!! fd..vad är så fd egentligen..15 min? Jag ser vad mitt kolhydratmissbruk leder till..det jag en gång blev av med är tillbaka på nolltid.

Jag har ätit lchf till och från sen maj 2009. Det första halvåret fuskade jag inte en enda dag och då mådde jag som bäst.hela kroppen förändrades och jag mådde bra..utan dåligt samvete..

Sen blev jag gravid och jag mådde illa av fett och ägg..det gick bara inte..det som jag och bebisen ville ha va havregrynsgröt och rostade mackor..jag tyckte då att det va ok att äta sånt..jag va ju gravid.

Sen efter graviditeten har jag kännt att jag har svårt att få lchF att fungera för mig..jag unnar mig alldeles för mycket av det dåliga..bär och grädde är ok säger jag till mig själv. Det är INTE alls ok..det triggar igång mitt kolhydratsug..och vad händer?? Jo jag unnar mig lite här och lite där. Vågen visar upp och ner hela tiden och jag känner tat jag inte går ner något..men när jag slänger in lite potatis eller bröd eller ris..ja då visar vågen minus..varför???

Så jag bestämmer mig för att tillåta mig äta lite mer kolhydrater för att kanske kroppen vill ha det..det som händer är att jag låter även kroppen få godsaker i form av bakelser, muffinsar, grädde, socker ja allt sånt där som jag inte vill ha.

Hela den här helgen har totalt spårat ur..korv med bröd, hemgjord pizza, muffinsar till vansinne med frosting, grädde, toscakaka, mackor...hjäääälp!!!

Nyss smällde jag i min två muffinsar, grädde med socker och jordgubbar..jag  kände mig jätteäcklad, men åt ändå..varför? Hjärnan klickar till och det enormt dåliga samvetet kommer och jag stoppar fingrarna i halsen..NEEEJJJ!!!!!
Känner mig jätteledsen..för mig som fd bullimiker är det inte ok med lite kolhydrater..jag kan inte hantera det..jag faller tillbaka..mitt kolhydratsug skenar iväg åt helt fel håll.

Nu vet jag vad det leder till. Ska prata med min man..skamsen som jag är..han får hjälpa mig..känns som jag sviker honom..och jag vill inte att min lilla dotter ska växa upp med en mamma med ätstörningar.
Ville bara skriva av mig lite. Finns det kanske nån mer här ute som har det så här?



 


Linda

Hej Linda!

Jag är kolhydratmissbrukare! Precis som du så gjorde jag en omvändning till lchf, gick ner i vikt och mådde bra. Sedan kom en semesterresa och då borde jag ju få unna mig lite tänkte jag. Efter det så ryckte jag upp mig i omgångar utan att lyckas helt, vilket jag antar gjorde att jag inte tyckte att lchf gav samma välbefinnande eller negång som tidigare. Denna helg som varit har jag tryckt i mig massor av allt det där goa men farliga och precis som du mått fruktansvärt dåligt. Min sista tanke innan jag somnade var att nu får det vara nog! Men jag vet att idag kommer min kropp och skalle att skrika efter kolhydrater och hur ska jag lyckas stå emot?

Jag önskar dig lycka till och följer dig via bloggen på vägen.

Kram från en Linda till.


Artemisia

Å, jag vet precis vad du menar. Även om jag inte varit bulimiker har jag hetsätit i mina dar, även sen jag började med LCHF för fem år sen. Vikten har under den här tiden gått upp och ner, som mest lyckades jag gå upp trettio kilo på ett år. Att det bara är möjligt. Så jag vet vad det innebär att vara i sockrets våld, för det är ju så det känns. Jag åt för att jag var olycklig och stressad, och det fanns ingen hejd på det hela. Nu har jag lyckats bryta det beteendet, jag är tillbaks på banan sen i mars och har gått ner nitton kilo. Det säger jag bara för att du ska veta att det går. Det är inte omöjligt, även om det kan kännas hopplöst. Men första tiden utan socker är ju klart svårast. Be din man om hjälp. Det är svårt att klara detta ensam i en familjesituation utan stöd. Jag håller tummarna för dig och önskar dig all lycka till! Du kan klara detta. Men ta det lugnt. Ett steg i taget.

Kram!



PUBLICERAT: 2011-07-11, 08:01:41 | URL: http://artemisiaslowcarb.blogspot.com/
Tess

Jag känner igen mig... Är oxå en fd bulimiker (dock en "tyst" sådan, det är inte många som vet). Jag började äta LCHF i vintras men tappade allt efter lite slarv. Precis som du så är jag en kolhydratmissbrukare och det går inte att stoppa om det sätter fart. Ångesten är det svåraste tycker jag, fattar inte att man sitter med ångest och tryck över bröstet INNAN man ska äta den där pizzan, och ändå så trycker man i sig den? Och lite cola till, och sen lite godis efter det...

Nu ska jag sätta igång med lchf på allvar direkt efter semestern, är såå taggad! Har dessutom köpt mig en crosstrainer. Har dock en sambo som inte tror varken på lchf eller att jag kommer använda ct:n, bara det är en sporre.. Tanken är att jag ska gifta mig nästa sommar och då måste jag gå ner minst 15 kg (för MIN skull, för att jag ska kunna känna mig bekväm med att vara i centrum en hel dag). Är så rädd att det ska balla ur som alla andra gånger, därför är lchf ett måste för min del.

Styrkekram till dig!


Tess

Jag känner igen mig... Är oxå en fd bulimiker (dock en "tyst" sådan, det är inte många som vet). Jag började äta LCHF i vintras men tappade allt efter lite slarv. Precis som du så är jag en kolhydratmissbrukare och det går inte att stoppa om det sätter fart. Ångesten är det svåraste tycker jag, fattar inte att man sitter med ångest och tryck över bröstet INNAN man ska äta den där pizzan, och ändå så trycker man i sig den? Och lite cola till, och sen lite godis efter det...

Nu ska jag sätta igång med lchf på allvar direkt efter semestern, är såå taggad! Har dessutom köpt mig en crosstrainer. Har dock en sambo som inte tror varken på lchf eller att jag kommer använda ct:n, bara det är en sporre.. Tanken är att jag ska gifta mig nästa sommar och då måste jag gå ner minst 15 kg (för MIN skull, för att jag ska kunna känna mig bekväm med att vara i centrum en hel dag). Är så rädd att det ska balla ur som alla andra gånger, därför är lchf ett måste för min del.

Styrkekram till dig!


Hanna U

Hej!



Som jag längtat efter ett inlägg från dig.

Känner precis igen mig.

Jag körde ju LCHF och gick ner 11 kilo på 5 veckor, det var ju i samband men det som jag fann dig första gången och skrev en kommentar i din blogg.



När jag blev gravid så blev jag också äcklad av stekt mat, ägg och bacon, men jag kämpade på.

Sedan plötsligt så började kolhydraterna öka på tallriken och fram till förlossningen åt vi som vanligt potatis ris och pasta...



Nu är våran son 5 veckor gammal och jag har fullständigt spårat ur.

Jag kör lchf varannan dag kanske.

Jag får det inte att fungera. Jag kommer inte in i det hur jag än försöker.

Jag ammar och det kanske är det som gör att min kropp skriker efter kolhydrater?

Jag gick massor under graviditeten, vägde 115 kilo den dagen han föddes. Nu väger jag ca 97 kilo och måste gå ner till 83 för att komma till vikten där jag var innan jag blev gravid.

Känner att målet är långt borta och jag känner hopplösheten.

Precis som du så har jag haft en ätstörning och mixtrat med mat hela mitt liv.

Jag måste lyckas denna gången.

Lycka till du med nu.



KRAMAR



PUBLICERAT: 2011-07-11, 10:22:16 | URL: http://hannauutelasvitahem.blogspot.com/
Linda

Jag har inga erfarenheter av att vara gravid eller särskilt över-viktig heller för den delen, men jag började med Lchf i mars för att ev korta ner mina sjukdomsperioder och bli piggare. Det är lätt att följa och vara strikt i början, men frestelser finns överallt och jag tror man får tillåta sig att falla för dessa emellanåt, bara men är på det klara med när det är stopp. Jag har haft en riktig kolhydrathelg med både hamburgetallrik, pizza, chips och godis...men bestämde mig att det gällde tills igår kväll dvs söndag. Det hetaste tipset är att inte ha saker hemma. Gör hemmet kolhydratfritt och undvik att gå o fika med vänner. bjud hem dem till dig ist och bjud dem på det som du får äta. Lycka till!



PUBLICERAT: 2011-07-11, 12:56:48 | URL: http://www.lindaeriksson.com
Hanna

Usch jag vet inte hur jag skulle överleva utan potatis.... bakpotatis, klyftpotatis, kokt potatis, potatismos.. you name it! Eller pasta och ris.. Men jag skulle nog verkligen behöva ändra min kost.. här är det alldeles för mkt kolhydrater.... och Socker! Aj aj! :S



PUBLICERAT: 2011-07-11, 15:10:18 | URL: http://imm0rtelle.blogg.se/
Helena

Jag började med LCHF i januari och var duktig med det, trivdes med detta kost, men sen kom sommaren med dess goda bär och allt annat, då började jag bli sjukt sugen på kolhydrater speciellt bröd! Det är jobbigt, jag är båda fett- & kolhydraträdd (just nu mest kolhydraträdd) att jag knappt vet vad jag ska äta, och det är svårt med hur mycket man ska ta. Jag blir bara förvirrad av allting att jag nästan äter för mycket. Det är en jobbig sits som vi står i nu, men jag hoppas att det löser sig för oss alla och att du känner att du får stöd och hjälp härinne & av din man. Jag får bra stöd av min man, men jag ser att han börjar tröttna på det, det förstår man. Du får en massa styrkekramar och pepp från mig, trots jag aldrig kommenterat din blogg, men dina recept är sååå goda. Har testat några av dem. du är så duktig!!


Lindas viktresa med LCHF

Oj va glad jag blev när jag såg alla dessa gulliga kommentarer. jag vet inte hur många ggr jag funderade på..hmm ska jag hänga ut mig själv på det här sättet..jaa varför inte. Jag behöver inte skämmas..jag har det jag har och jag vet att jag behöver få lite hjälp och tydligen så är jag inte ensam.

Att smyga med det är ju ännu värre och det är då det börjar bli farligt. Jag letade inte efter s ympati eller så utan nu känner jag att jag även utåt vill visa att jag kan bättre och att det antagligen finns fler som kanske vill hänga på.



Hanna U. Stort grattis till den lille pojken..va underbart..och 11kg på 5 veckor..det va riktigt bra jobbat =))



Linda: jag känner så väl igen det där med speciella tillfällen då man tycker att nu borde jag få..lite iaf =)



Artemisia: Goa vän, du är en abv mina stora idoler..19kg sen mars..underbart!!! Jag är inne på din blogg och tänker ofta..men det ddär är ju såå god mat..varför har jag slutat äta sådär..jag mådde ju som bäst då.



Tess: Kram vännen..du är inte ensam och det känns ofta mycket bättre när man får berätta..folk omkring oss bryr sig mer än man tror. Hoppas att nåt ut så att du mår bra..lid inte i tysthet och ensamhet. Finns här för dig. Ångesten du skriver om är precis så jag känner..man vill inte ha egentligen men man äter ändå.



Linda: Va kul att höra att du har gått över till den här kosten för att må bra..hoppas att det har gett resultat. jag märkte direkt nu att jag fått blodröda finnr av allt socker..hyn har varit jättefin medan jag äter lchf och tarmarna mår heller inge vidare på kolisar.



Hanna: Hoppas du känner att du vill prova på lchf..häng med en vecka och se skillnaden hur du mår..men det är ju även en inställningsperiod. Jag vet vad du menar med att man inte vill vara utan..jag ÄLSKAR ju råstekt potatis..men jag skulle hellre älska att ha smala höfter. =)



Kram på er alla!!! Nu kommer jag att ge järnet.

I en veckas tid (till en början) så kommer jag lägga ut bilder på dagens intag..och jag utelämnar inget..har jag fuskat då kommer det en bild på det..tänker inte ljuga..och då får ni piska på mig lite extra =)) Men det blir inge hallon och grädde..när det får bli ostrullar och oliver istället..lite skinka med majonnäs kan oxå funka =))





PUBLICERAT: 2011-07-11, 21:04:54 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/bebislangtan
Lindas viktresa med LCHF

Helena: Va glad jag blir att du gillar min blogg. Jag finns här för att stötta tillbaka när du behöver det. Jag kan oxå känna ibland att jag tycker lite synd om min man som alltid får börja om med mig och alla mina nya metoder och kosthållningar. Jag ser att han lider men inte vill slå mig på fingrarna när jag fuskar..för han vet ju hur dåligt jag mår.



PUBLICERAT: 2011-07-11, 22:10:18 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/bebislangtan
Emelie

Hej! jag har precis kollat in din blogg och måste säga att den är awsome! Jag ser att du också går på den här LCHF dieten, Jag har funderat många gånger om jag ska börja med den, men har aldrig fattat riktigt vad den "går ut på" eller vad jag ska säga, jag har sökt på google många gånger men har inte riktigt inte hittat någon bra sida så jag förstår riktigt vad det är(dum som jag är)

Så jag undrar om du kanske har tid att förklara på ett bra sätt vad det är och lite vad man ska äta och ja det mesta! skulle verkligen uppskatta om du gjorde det!

Kämpa på tjejen!

MVH emelie


Anna

Jag är en LCHF:are som kämpar emot sockerberoendet. Jag har hela mitt liv haft ett sjukt synsätt på mat. Jag började banta som 12 åring i form av mkt motion , ibland fastade jag, sedan bantade jag. Har försökt träna (hysteriskt) bort mot övervikt genom mkt motion som har förstört mina knän bl a. Jag började åta LCHF i början av 2010, var jätteduktig länge, men även jag fick ett återfall och många av kilona jag gick ned är tillbaks. Har även jag gjort en nystart efter ett rejällt återfall. Startar på vikten 78 Kg til min korta kropp 1.57 cm



PUBLICERAT: 2011-07-12, 19:44:02 | URL: http://tusenskona-allinka.blogspot.com
Lindas viktresa med LCHF

Hej Emelie: Välkommen hit =) Jag kan berätta lite kortfattat vad LCHF är så du inte drunknar i information. LCHF står för Low Carb High Fat - alltså att man äter en mindre mängd kolhydrater med äter desto mer fett. Om man utesluter kolhydrater i sin kost så är det bra att man ökar på fettet i kosten så att hjärnan har nåt att jobba med och att du kan hämta din energi nånstans. Många är väldigt fettskrämda eftersom vi har under så många år fått höra att man inte ska äta fett utan lightprodukter. Men tittar man närmare på lightprodukter så har de skurit ner på fettet men istället ökat på kolhydraterna..alltså sockret.

Jag mår jättedåligt när jag äter för mycket kolhydrater eftersom det triggar igång mitt sockersug.



Så vi som äter LCHF undviker alltså, pasta, bröd, potatis, mjöl, frukt eftersom det innehåller mycket fruktsocker mm. Det bästa är att läsa bak på förpackningen..jag brukar ha en regel att kolhydratmängden inte ska överstiga 5g/100g. Och att jag max äter 20g kolhydrater per dag.

Värt att tänka på är att även mejeriprodukter som mjölk, ost, grädde mm innehåller ganska mycket kolhydrater så går man inte ner i vikt kan man prova att dra ner mejeriprodukter.

Väl alltid fullfeta produkter..de innehåller mindre kolhydrater.

Ex: Mellanmjölk innehåller 5g/100g allstå 5g kolhydrater /dl och ett vanligt glas innehåller ca 2,5dl =12,5g kolhydrater per glas..mer än hälften av en dagsranson med kolhydrater.



Oj det blev visst längre än jag hade tänkt mig..men fråga gärna mer om du undrar.



Mvh Linda



PUBLICERAT: 2011-07-13, 10:47:18 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
Lindas viktresa med LCHF

Anna: Va tråkigt att höra att knäna fick ta stryk i jakten på kilona..så har jag oxå fått höra av alla läkare..du måste motionera!! Idag har jag en rejäl nackskada som gör det mer eller mindre omöjligt för att träna, men med den här kosten kan jag tappa vikt utan att träna..jag vill ju träna och tycker om det men det finns även en gräns på vad kroppen orkar med..speciellt för mig som är så tung.

Hoppas att vi kan följas åt och peppa varandra med kosten =)



PUBLICERAT: 2011-07-13, 10:55:03 | URL: http://lindabireseveriksson.blogg.se/
Emma

Hej, mitt namn är Emma och jag är en kolhydrats slav och en överviktig kämpande bulimiker.

För mig funkar inte LCHF då jag har bortoperarad galla så jag tål inte fett, och min ÄS gör att jag inte kan äta kolhydrater.

Men jag har hittat en sak som funkar för mig och ville tisa om den, LepXtreme (utan efedrin) helt naturlig och tar bort söt sugen samt ger en väldigt bra och hållbar mättnadskänsla.

Mina dåliga dagar innan LepXtreme var enorma mängder av kolhydrater medans nu blir jag hemst illamående av att tänka på skräp mat. Så för dom som vill ha ett litet pillerhjälp på traven så kan jag rekomendera dessa.

Jag har hittat dom på http://www.lepigenx.se/lepxtreme.html

Styrke kramar till alla kämpande



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }