2011-03-10
 22:28:00

Hostan blev värre!!


Igår kväll blev Ronjas hosta värre och värre och efter att hon hade ätit och jag tog upp henne så hostade hon så intensivt så hon knappt fick luft. Jag blev så rädd så jag började gråta. Usch fy när hon knappt kunde andas, men det gick över ganska fort tack o lov.

På natten hostade hon oxå jättemycket så idag bestämde jag mig att ringa vårdcentralen igen för att se om hon kunde få komma in och prova en inhalator istället för flytande Ventoline som hon fick utskriven av läkaren i måndags.

Klockan 15.35 fick vi en tid till min husläkare som även är en barnläkare. Tack o lov, han är verkligen jättebra.
När vi kom dit så lyssnade han på Ronja och tittade i hennes öron och i halsen. Han konstaterade att hon va väldigt rosslig och ville att vi skulle träffa en annan barnläkare som kunde ta lite prover på RS virus. Usch!!!! Vi som har förökt att hålla oss bort från förkylda människor men det är ju inte så lätt med tankt på att alla är förkylda nu.

Vi fick en remiss till barnakuten så det va bara att åka ner och sätta sig. De hade ett nytt kösystem inne på akuten som va helt värdelöst. Nu fick man ta en kölapp och slå sig ner i väntrummet och sen ropade de upp en och en och visade till ett rum och där skrev de in en. Så det gick säkert 15-20min innan det pep till för nästa nummer och vi hade 9 nummer bort..härligt!!! Ca 2 timmar satt vi där med Ronja och väntade på att ens få komma in och säga att vi ville träffa en barnläkare.
Tänk om alla 9st innan skulle träffa andra typer av läkare, ja då sitter barnläkaren och har inget att göra..NEJ!!! TUMMEN NER!!!!

NU hade Ronja snart missat 3st sovpass pga att hon vill vara med hela tiden och titta..så hon kunde inte slappna av.
Sen va det äntligen våran tur. Sköterska som visade in oss tyckte Ronja va jätterolig för så fort hon såg henne så skrattade hon. Sköterska kunde inte låta bli att skratta åt Ronjas smittsammabebisskratt hon heller. Och jag som va så dyngförkyld fick sånt övertryck i tårkanalerna när jag skrattade. Till slut sa hon: Jag kanske ska gå och titta i spegeln om jag har nåt mellan tänderna eftersom jag ser så rolig ut...hahaha!! Ronja har nog en sån fas nu..allt är skoj..hon ler åt alla!
Hon skulle kolla syresättningen i Ronjas blod men eftersom hon har så små fingrar så satte hon den på stortån istället..och allt va som det skulle..100%.



Sen fick Ronja träffa en läkarstuderande som lyssnade på henne. Hon frågade om Ronja alltid är så här sprallig..hahaha. Jaaa hon kan verkligen inte ligga still när hon ligger på rygg..armar och ben sprattlade för fullt..som vanligt!
Vi fick även träffa en manlig läkare som tittade Ronjas allmän tillstånd och sa direkt att: Hon har inget RS virus..hon är bara riktigt förkyld och så har det satt sig i lungorna. Eller så är det här den piggaste RS bebisen jag nånsin har träffat skrattade han.



Döm själva =) Höj ljudet!!! Kan inte vara lätt att lyssna på den här lila kroppen.

 

Hon skulle tom rycka i läkarens stetoskop..den kanske kan vara god att tugga på?



Ronja och pappa ♥



Ibland är väntan lång och seg på akuten..



Sen kom det en sköterska med en slang så Ronja skulle få andas in adrenalin för att rensa upp luftvägarna så att hon skulle  kunna hosta upp slemmet och andas lättare. Ja men ge Ronja adrenalin, hon är ju så seg och trött..hahaha! Den manlige läkaren sa skämtsamt att vi ger henne adrenalin och strax innan det börjar verka då smiter vi hem..hehe!



i 2 minuter fick hon andas adrenalin, hon va så duktig..och nyfiken. Självklart skulle det tuggas på slangen vid flera tillfällen.





Men resultatet av adrenalinet blev visst inte som läkaren hade räknat med..stackars lilla Ronja, hon har ju missat 3 sovpass. Inte undra på att hon va trött.



Så vid nästa adrenalinpass så sov hon sött så det va bara att hålla slangen vid munnen/näsan på henne.









Monica

Jättekul att se. hade ingen aning om att de gjorde så. Jag undrar lite. Vad har du för kamera? Fotar också vid läkarbesök och sånt men har inte kommit igång och bloggat. tycker du får så fina bilder, gissar att du har en mindre kamera än en systemkamera då du är iväg sådär. Gillar din blogg mycket då vi också fått barn med IVF i falun.

Monica



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }