2010-11-25
 12:22:33

3 månaders vaccinationen

I förrgår va det dags för Ronja att få sin 3 månaders vaccination. Den här dagen hade jag bävat för länge. Jag är ju jätterädd för nålar och nu skulle de sticka min lilla trollunge på två ställen!! Stackars liten. Och så har man ju hört att de flesta får feber och blir allmänt gnälliga 1-2 dagar efteråt. Ronja som alltid är så glad och go.

Så när vi kom dig började vi i vanlig ordning att lägga henne på skötbordet och den här gången märktes det att hon hade utvecklats enorm mycket. Nu såg hon den fina ormen i rött och vitt som hänger och dinglar ovanför. Den har tidigare varit väldigt ointressant att titta på, men nu va den skoj.

Förra gången vi va på BVC va ca 1 mån sen och då vägde Ronja 5330g och va 61cm lång. Idag vägde hon 5945g och va 63cm lång. Jag trodde att hon skulle väga mer men hon följer ändå sin kurva på både vikt och längd.

Sen fick Ronja sitta i mammas knä och våran barnmorska satt och pratade med henne. Stackars lilla Ronja, snart skulle hon sticka henne i benet..hon satt och jollrade och va så glad, sen kom sticket. Det va en tjock nål som skulle långt in i det lilla mjuka låret. Ronja tittade på mig och sen började underläppen darra..och sen kom vråltjutet..
Ronja grät i 15 min och tårarna bara rann längs med kinderna. Och den här sprutan skulle tydligen göra minst ont så det va därför vi började med den..hmmmm!!??!!! Hur ska nästa spruta blir då??

Hon fick ett plåster på benet som direkt lossnade och hela hennes body blev blodig när jag kramade om henne så hon fick ett nytt, men den fastnade på mamma igen..haha!

Bm hämtade 2ml sockerlösning som vi droppade i Ronjas mun så att hon skulle bli lugnare inför nästa spruta. tydligen är sockerlösningen något bedövande för dem. Andra stcket gick faktiskt bättre även om hon blev ledsen nu med..men hon hade ju skrikit så mycket innan så nu va hon så trött.

Hon somnade nästan direkt vi la henne i babyskyddet..svullna ledsna små ögon..min lilla trollunge.

När vi kom hem så sov hon ett tag i korgen..det märktes att hon va tröttare än vanligt. När hon vaknade fick hon ligga på skötbordet ett tag och då va allt som vanligt. Hon låg och jollrade och tittade på sina kompisar ovanför.

Hon låg och sprattlade lika mycket som vanligt..här är strumpan på väg av..

 

Ronja fick ett fint plåster på benet..titta vad jag har varit duktig!!



Sen blev det lite bus och skratt med pappa. Hon är ju helt underbar våran lilla Ronja..vi är så lyckliga!!!







Det här är klart min favoritbild!!!




Anette

Min son är snart 4 månader och när han skulle få sin 3-månaders vaccination så var dom två stycken som hjälptes åt. Min son låg på "britsen" och "pratade" med mig samtidigt som de två bvc-sköterskerna tog var sitt lår och stack varsin spruta i benen samtidigt. Min sons ansikte förvreds på en sekund och han började gallskrika. Men det gick så fort för dom att ge sprutorna så jag fick ta upp honom direkt efter och trösta. Han grät kanske i nån minut till, sen var det bra.



Jag tycker det är bättre att göra bort båda nålarna samtidigt så blir det bara ett smärttillfälle.





KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }