2010-01-29
 20:52:14

Har gått in i v.12 igår 11+1

Weeeeee! Det går undan nu..jag kan inte fatta det att vi faktiskt är gravida. Jag är världens lyckligaste nu =)
Mina symptom kommer och går,  jag har kräkts några gånger men inte så ofta men just nu så känner jag mig bara tjock, tjock och fet. Ingen riktig gravidmage än men kläderna passar knappt. Tur jag kan skrota runt i mjukisar hemma ett tag till.



Denna vecka täcker ögonlocken ögonen och de öppnas inte igen förrän vecka 27. Levern, inälvor, hjärnan och lungorna börjar arbeta och tillväxten av huvudet stannar upp. Nu får kroppen en chans att hinna ikapp huvudet för att få de rätta proportionerna. Tills nu har fotsulorna legat mot varandra, men nu kommer de långsamt att rätas ut för att snart vändas ifrån kroppen.

20 små tandanlag finns nu i gommen. Mot slutet av denna vecka kommer tarmarna tillbaka till sin plats i magen och navelbråcket försvinner. Den nedre delen av tarmpaketet viker ihop sig och bildar tarmludd, som efter födseln har till uppgift att dra in näringsämnen i kroppen. Matsmältningsmusklerna börjar fungera och dra ihop sig.

Fostret rör sig mycket, men det är fortfarande för tidigt för att kvinnan ska kunna uppfatta det. Många får nu höra hjärtat på det blivande barnet. Det slår dubbelt så fort som en vuxens, cirka 150 slag i minuten

Livmodern befinner sig fortfarande nere i bäckenet och många upplever att det trycker på urinblåsan. Detta kommer att ändra sig när livmodern om en eller två veckor växer upp ur bäckenet.

Det är vanligt att känna en viss uppkördhet. Detta beror på att de ökade halterna av hormonen östrogen och progesteron påverkar musklerna att slappna av. På så sätt passerar maten långsammare genom matsmältningsapparaten så att näringsämnena lättare kan tas upp av blodet som ju nu levererar till två personer!

Va? gasig i magen..Nääää det har jag inte märkt av..hihi. Känner mig uppblåst som en elefant just nu och tur vi har varsina täcken när vi sover..haha!!

Såhär ser bebisen ut nu

11 Weeks Pregnant


Fru barnlös

Så underbart att få gå in i vecka 12!



PUBLICERAT: 2010-01-31, 09:11:45 | URL: http://langrean9manader.blogspot.com/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }