2010-08-26
 14:49:18

Syprojektet är färdigt!!

Det här är vad jag har pysslat med den senaste veckan. Ett väldigt pillrande med smått men så kul, speciellt nu när den är färdig.

Inte undra på att bebisen inte har dykt upp eftersom storken inte va klar, men nu så lillgrodan är transporten här. Kom nån gång då *blink blink*




Såhär gjorde jag stork & Liten. Beskrivningen kommer från Kalikå och jag fick låna den från en bekant efter mycket letande på nätet. Inte lätt att få tag på den här. Finns på tradera nångång ibland oxå.



Börja med att rita av mallarna. Lägg på ett smörpapper och använd blyertspenna.



Klipp ut mallarna och lägg ut på dubbelvikt velourtyg. Den fina sidan inåt.



Nåla fast mallarna på tyget så att det inte sticker iväg. Rita sen med en tuschpenna runtom.
Strecka där man ska lämna öppet.



..ungefär såhär. Jag nålade fast tyget på fler ställen så att det inte skulle börja glida iväg.



Gör samma sak med Liten...





...och med storken och vingarna.



Sy med en lätt sicksack så att sömmarna inte blir för hårda eftersom det är ett mjukt tyg.
KOM IHÅG!! Sy först - Klipp sen!





Nu när Liten är färdig så är det dags att montera håret..



Trä in håret och sy med raksöm tvärs över ett par ggr.



Dags att vända ut och in på Liten. Använd gärna en kinapinne - Det är fruktansvärt pillrigt.



När du har vänt och fått ut armar och ben så fyller du med vadd. Sy sen igen med kaststygn för hand.
Vanlig nål och tråd.



Gör sen samma sak med benen, näbben och storken och vingarna.



Sy alla delar först..



...och klipp sen ut dem, ca 5mm runtom så du inte klipper upp sömmen.





När det börjar jävlas med att vända fötterna och vingarna så är ett tips att sticka in kinapinnen utifrån och möta upp med en annan pinne innifrån :-) Jag va rätt glad när alla delar va färdiga..tog ett par timmar och jag va rätt frustrerad.



Fyll delarna sen med vadd och sy ihop med kaststygn.



Ett tips när man ska svänga med symaskinen runt alla smådetaljer är att lyfta pressarfoten och sen vrida tyget.



När du har sytt alla delar är det bara att sy fast delarna på storken och brodera ögon och mun.

Liten ska ju även ha ett näste att ligga i och där klipper du till en tygbit (jag valde ett genomskinligt/glansigt tyg) som ska vara dubbelvikt i botten. 7cm i botten och 13cm på höjden. Formad som en triangel som du syr fast i näbben på storken.
Förlåt, glömde fota den biten.

Sen är det bara att hänga upp storken i 3 snören. Det mittersta "snöret" är ett resårsnöre som ska hålla storken rak och snörerna som håller i vingarna är vanliga bomullssnören. Kan vara ett snöre som är kortare än det sndra, beror på hur man vill att vingarna ska vara.

Klart



 


Linda

Men vad pysslig o DUKTIG du är !!

Den där storken blev super fin, vad roligt att ha saker man själv har gjort. Själv är jag inte pysslig alls, men skulle gärna vilja vara. Men har ju INGET tålamod för fem öre ! :O



PUBLICERAT: 2010-08-26, 15:16:12 | URL: http://bidrottning.bloggplatsen.se
Bebislängtan Linda

Linda: Jag har aldrig varit pysslig men har fått lite intresse till det nu på sista tiden..jag har dock ingen fantasi till hur man ska göra men intresset kanske växer nu när man får barn..hoppas jag.

Har ett nytt projekt jag ska dra igång nu..återkommer med resultatet =)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }