2010-04-09
 09:00:51

Gick in i vecka 22 igår ( 21+1)

Oj jag fattar nog inte att bebisen har blivit så stor, tror ju fortfarande att bebisen är som ett plommon.
Å andra sidan är det ju inte mycket som jag kan få på mig heller. Byxorna måste vara med resår och en bred mudd, mina underkläder är för små..inte trodde jag att jag skulle växa ur dem, men jäklar vad de klämmer åt på magen.
Härom dan när jag va hemma hos mamma fick jag panik att de satt så hårt så drog sönder resåret på dem så jag kunde andas..så nu blir det till att köpa nytt..kanske en större storlek så bebisen ligger skönt därinnne utan att bli klämd. Sådär..det va trosnytt..hahaha!!


Kroppen:  Du mår förhoppningsvis ganska bra nu. Generellt är detta den behagligaste fasen av graviditeten. Du har ännu inte blivit så stor att det är jobbigt och de vanligaste biverkningarna av att vänta barn, som illamående, tryck på blåsan och trötthet har förmodligen lagt sig. Njut medan det varar. Den tredje trimestern ligger framför dig och kan föra med sig lättare besvär som kommer av att bära en större bebis i magen.

I takt med att du blir tyngre kan du också få fler graviditetskrämpor, som till exempel vadkramper, främst på nätterna. Benen kan svullna under dagarna. Svullnaden kan minska om du använder stödstrumpor som bland annat finns på apoteket. 

Vissa kvinnor har vid denna tid problem med svullna händer och fötter. Att vara så aktiv som möjligt är bra och hjälper cirkulationen. Att ligga eller sitta med fötterna högt kan också hjälpa.

Avståndet mellan livmoderns högsta och lägsta punkt är nu 16-18 centimeter.

De sista veckorna har brösten kanske börjat förändras, mjölkkörtlar har mognat och blodkärlen i huden på brösten har blivit tydligare. Det kan också komma lite vätska från brösten, särskilt om du är omföderska.



Barnet: Nu väger fostret cirka 360 gram och är ungefär 27 centimeter långt från hjässa till häl. Ögonbryn och ögonlock är fullt utvecklade och fingertopparna täcks av naglar. 

Nu är det full aktivitet som gäller och det är fortfarande gott om plats i livmodern –så fostret tar ut svängarna ordentligt. Eftersom omgivningen består av vätska så är rörelserna mycket mer graciösa än vad de kommer att vara efter födseln när tyngdlagen omöjliggör vissa av rörelserna eftersom musklerna då inte är tillräckligt starka. Men i livmodern praktiseras både volter, boxning och sparkar.

Även om fostret har växt mycket så är det fortfarande en tunn och skör varelse. Kroppsfettet är nämligen inte så tjockt ännu. Fostret tränar nu aktivt på andningen.


”Små grytor har stora öron”: Nu kan bebisen höra vad du säger eller sjunger. Vissa studier pekar på att att nyfödda barn suger kraftigare om de lyssnar på en saga de hört ofta i livmodern. Om du vill göra din egen ”vetenskapliga” undersökning, kan du välja en bok du tycker om och läsa den högt. Det är klokt att välja något du inte kommer att tröttna på i brådrasket, eftersom det kan råka på att bli en storfavorit som du får läsa många, många kvällar framöver...
Från och med vecka 22 kallas det lilla livet barn istället för foster, även om den medicinska termen fortfarande är foster. Runt denna tidpunkt börjar barnet ha en regelbunden rytm med sömn och vaket tillstånd, men kan väckas av moderns rörelser. Mängden fostervatten är ungefär 600 milliliter.

Fostrets fem sinnen utvecklas dagligen. Smaklökar har bildats på tungan och fostret har nu känsel. Fostret experimenterar med känseln genom att stryka sig över ansiktet och känna på olika kroppsdelar. Ögonlocken täcker hela ögonen. Lungblåsorna utvecklas men de är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln. Om det är en flicka utvecklas slidan den här veckan.

Såhär ser bebisen ut nu:

21 Weeks Pregnant


denise

Hejsan!

Jag hittade till den blogg förra veckan & kunde då inte slita mig utan sträck läste mig igenom hela.

WOW vilken resa, säger jag bara!

Är jätte glad för din skull!!

Plussade själv i lördags & testade mig igår igen & fick ett snabbt & starkt possetivt resultat!

Jag har min testdag på lördag vilket oxå är vår bröllops dag, känns extra speciellt nu när man redan har så starka plus! Så jag hoppas snart oxå kunna haka på er gravid tråd snart!

Jag kommer tillbaka & kollar hur ni har det!

Kramar Denise



PUBLICERAT: 2010-04-13, 14:48:47 | URL: http://annadenisekarlsson.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }