2009-09-04
 14:10:19

Kvinnokliniken

Besök på kvinnokliniken för att prata om min oregelbundna mens. Prover togs med det va inget fel. Sköldkörteln visade bra värden och ingen PCO. Utan jag fick bara höra att jag skulle gå ner i vikt. Jag försökte gång på gång gå ner i vikt och så fort jag gick ner i vikt fick jag min mens men det dröjde inte länge förrän jag gick upp igen och då uppörde mensen oxå.
Även fast blödningarna va regelbundna så hade jag ändå ingen ägglossning..vad jag visste.
Vi försökte regelbundet att bli gravida men utan resultat.

Så efter ett par månader så fick vi en tid hos en ny läkare som satte mig på Pergotime.



Vad är Pergotime?


Pergotime är ett läkemedel som används vid ofrivillig barnlöshet som beror på att kvinnans äggproduktion inte fungerar som den ska. Medicinen påverkar kvinnans äggstockar så att ägglossning sker. Det verksamma ämnet heter klomifen.


Hur fungerar medicinen?


Det verksamma ämnet i medicinen, klomifen, gör så att det bildas mer så kallat follikelstimulerande hormon, FSH, i hypofysen i hjärnan. FSH stimulerar äggstockarna att bilda hormonet östrogen. Dessa hormoner påverkar äggblåsorna så att äggen mognar och lossnar. Om läkemedlet fungerar som det är tänkt får man vanligen ägglossning fyra till tio dagar efter den sista tabletten i en kur.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }