2010-11-04
 19:15:27

Lax med hemgjord hollandaisesås





Lax i ugn är så otroligt gott och så lätt att variera. Just nu har jag en period där jag äter mycket lax. Det är ju så nyttigt oxå. Jag tyckte inte om lax för nåt år sen (jag tyckte det smakade för mycket fisk) men jag har lärt mig.
Det är väl så med vissa smaker. Man växer upp och lär sig tycka om.

Nu blev jag så otroligt sugen på att prova att göra en hemgjord hollandaisesås och visst va det lite jobbigt med att vispa så mycket, men resultatet blev såååå bra!

Hollandaisesås:
3 äggulor
300g smör
2msk vatten
salt
citron
vitpeppar

Smält smöret i en kastrull och häll över i en kanna med pip.
Vispa ihop äggulor och vatten i en rostfri tjockbottnad kastrull på svag värme på spisen. Först blir det ett skum och ganska därefter så tjocknar det. Se till att vispa hela tiden så du inte får äggröra.
Ta bort kastrullen från värmen och häll nu försiktigt i smöret i en lång stråle medan du vispar konstant. Det här är riktig styrketräning för armen. Ta inte med bottensatsen från smöret.
Smaka av med salt, citron och vitpeppar.

Innan du gör hollandaisesåsen så kan du sätta in laxen i ugnen på 175 grader i ca 15 min. Jag saltade, pepprade och hade på lite citron.

Serverade med kokt broccoli och en klick smör ovanpå.





Ullissa

Vilka härliga recept du har! En riktig inspirationskälla!!



PUBLICERAT: 2010-11-04, 20:17:00 | URL: http://ullissa.blogg.se/
Lindas viktresa med LCHF

Tack Ullissa =)) Å stort grattis till dina -10kg. Bra kämpat!! Jag hoppas att jag oxå kommer dit snart.



Kram Linda


Jannica

åh, gott! det ska jag testa =)



PUBLICERAT: 2010-11-07, 12:36:47 | URL: http://jannicaaenneby.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }