2009-09-17
 18:55:54

Hemgjort smör från grunden

Jag va in på sidan kryddburken och där läste jag om hur man gjorde eget smör.. Wow!!! Precis vad jag vill göra och det såg så enkelt ut.
Så härom kvällen så satte jag igång smörproduktionen.

Ingredienser:

*  Vispgrädde, minst 3dl så att det blir lite smör iaf
*  Flingsalt

Börja med att vispa grädden till det blir s m ö r
Det ska bli alldeles vattnigt (se bild 4)





När man har kommit hit i vispningen brukar man oftast få panik eftersom man har vispat för mycket för att ha grädden på tårtan eller till jordgubbarna..men nu gör det inget utan fortsätt bara mer..och mer! 



Så nästa gång du vispar för länge så ändrar du bara planerna och gör smör i stället =)
Det är väl godare med smör istället för tårta =)



Häll nu ut allting i en finmaskig sil och ta en sked och pressa ut vätskan så att så lite vätska som möjligt återstår.







Ta sen smörklumpen och tvätta under kallt vatten så att mer av vätskan i smöret försvinner.
Häll ut lite flingsalt på en tallrik och rulla in i smöret. Smaka av så det inte blir för salt.
Du kan tillsätta egna kryddor om du vill..det är bara fantasin som sätter stopp.



Förvara i kylskåp i max 1 vecka


Jag kokade en färsk kronärtskocka i saltat vatten..



..och doppade i mitt egengjorda smör. Jag tillsatte citron oxå..gott till kronärtskocka.
Det här va så gott..jag åt ju nästan upp hela smörklumpen själv..haha



Rekommenderas verkligen att göra eget smör..så enkelt och gott. Tack kryddburken för receptet. =)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }