2009-10-04
 01:08:18

Lördag och Rättviks marknad..

Imorse gick jag upp vid 7.30 och hoppade in i duschen, gjorde mig iordning och skulle till och äta frukost medan jag väntade på lillasyster som va på väg till mig.
Jag tänkte göra en äggröra med lite keso och nån skinkskiva. Det brukar jag stå mig på ganska länge och eftersom vi skulle trosa runt ett tag på marknaden så ville jag inte gå runt och vara hungrig.

Men ägget jag knäckte va så äckligt att när jag kände lukten av det så trodde jag att jag skulle kräkas.
Och det här hade vi ätit dagen innan..fast det va inte så här illa när jag knäckte äggen igår.



Så det blev inga ägg..fick kassera alla 5 som va kvar i förpackningen. Kommer ALDRIG mer köpa ägg på City Gross!!!
Så jag blandade ihop TY (turkisk yoghurt) och grädde med vaniljpulver och åt serranoskinka till det.

Fick klä på oss ordentligt för det va riktigt kallt ute idag. Dubbla strumpor och huvtröja med halsduk och flisjacka och flisvantar. Här skulle inte frysas!





Vi gick runt och strosade ett par timmar..vi hade en varsin stegräknare för skojs skull och vi mätte upp ca 6000 steg när vi åkte hem.
När vi gick runt där så fick vi syn på OSTAR!!!! En helv vagn fullt med bara OST!! Det va ostar i alla möjliga smaker och guuud va goda de va. Så det blev både en och annan bit som vi tog med hem.





Vi köpte: Vitlöksost och en rökt ost..

 

..valnötsost och oreganoost..

 

..och så ost med oliver och soltorkade tomater.




Dagens inköp blev även:

En stekgryta som jag verkligen behövde så jag kan laga mina goda grytor. =)
Det går att steka i den..det bränner inte fast samt att det går att ha den i ugnen..helt perfekt!




En stekspade

Jag köpte även kryddor från Junis kryddor. Jag blev dock väldigt besviken när jag läste baktill på burkarna att  de flesta innehöll smakförstärkare, klumpförebyggande medel, maltodextrin och massa andra ämnen som egetligen inte borde  finnas. Det borde ju bara vara färska kryddor tycker man.



Innehållet i tandoorikryddan



Inehållet i kryddan Bombay:



Innehållet i dragonen:




Till  lillasyster köpte jag en liten visp, en mjuk kattborste, 14 par strumpor som skulle delas med storasyster. Jag köpte för en gång skull inte en enda strumpa till mig.



Älsklingen fick en kokosboll (88:an) med kolasmak och hasselnötter

Vi köpte några Yankie Candle vaxkakor till aromalampan..sånna där som sprider en underbar doft hemma.

Och så blev det 3 påsar te: Höstglöd, Myspys och Äppelkaka.





Jag ringde maken när vi va på väg från Rättvik och bad honom sätta på kyckling ch rotsaker i ugnen så att maten va färdig till vi kom hem. Vi började bli riktigt hungriga vid det här laget.



Maten va jättegod..jag och syrran satt och Mmmmmm:ade flera gånger =)
Vi gjorde iordning en fetaoströra med vitlök oxå..och så färsk timjan.

Efter maten så gjorde jag en bärkompott med vispad kall grädde och en kopp te.










Kvällen blev i mysighetens tecken..många ljus tändes och brasan värmde för fullt.






Lite kvällsmat senare på kvällen blev äggröra, olivmortadella, bastuträsk skinka och olika sorters ostar och en kopp te



Oj det va en lång dag..men nu är det dags att sova.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }