2009-10-19
 17:28:54

Fisksoppa med Lembas-bröd

I fredags fick maken stå för matlagningen eftersom min nacke låste sig igen. Jag fick assistera från soffan medan han kom och visade och jag godkände. =)

Lembasbröd: (4 pers)

*  3 ägg.
*  3 dl riven ost
*  3 msk majonnäs
*  1-2 nypor fiberhusk..kan uteslutas. Tänk på att det sväller ordentligt så ta inte för mycket

Låt svälla en stund



Klicka sen ut på bakplåtspapper. Jag använder teflonpapper, då lossnar de lättast.



Grädda i ugn på 225 grader i ca 10 minuter



 
Den här fisksoppan har jag hittat på Arla´s hemsida. En tomatssoppa med fisk och dill.

Ingredienser: (4 pers)

*  400 g torskfilé
*  1 purjolök
*  1 gul lök
*  Smör
*  1 krm svartpeppar
*  2 burkar passerade tomater
*  1 dl vatten
*  2,5 dl grädde
*  2 fiskbuljongtärningar
*  1 krm strösocker eller sötningsmedel
*  0,5 tsk salt
*  1 dl hackad dill

Strimla purjolöken och hacka den gula löken och stek i smör i en kastrull.
Rör i peppar, tomater, vatten, grädde och buljongtärningarna.
Låt koka i några minuter.
Skär fisken i bitar och lägg i soppan och låt koka på svag väme i 2-3 minuter.
Smaksätt med socker och salt och strö dillen över.

Servera soppan med en rejäl klick med creme fraiche och några lembasbröd. Smaklig måltid!
Det här blir det definitivt flera gånger..det va riktigt gott!!




Dagens vikt: 111.0 kg



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }