2009-11-07
 22:23:46

Pizza med bacon & champinjoner

Tänkte överraska min man och göra pizza ikväll, men eftersom jag själv inte äter bröd så får jag alltid göra två olika pizzor. Men vad gör det, bara min älskling blir glad =)

Den vanliga pizzan kommer här (ni som vill åt LCHF pizzan, scrolla längre ner)

Ingredienser:

*  1/4 jäst
*  2 dl vatten
*  1 msk olivolja
*  salt
*  5-6 dl vetemjöl

Börja med att smula ner jästen i en bunke och häll i ljummet vattnet och låt jästen lösas upp.
Häll ner olivoljan och salta.
Ha ner så mycket vetemjöl att degen släpper från bunkens kanter.

 


Låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 30 min



Platta ut degen i en rund pizzaform och häll på tomatsåsen. Jag va lat idag så jag tog en färdig på flaska.



Ingredienserna blev bacon, gul lök och burkchampinjoner.



..å så glöm inte riven ost och torkad oregano



In i ugnen på 175 grader i ca 20-25 minuter
Servera pizzan med en vitkålssallad





Min LCHF pizza gjord på Whoopsiebröd

Ingredienser:

*  4 ägg
*  100 g philadelphiaost
*  2 msk sojamjöl
*  salt



Ta fram två bunkar. I den ena vispar du de 4 äggvitorna till hårt skum..



..och i den andra vispar du ihop äggulorna, philadelphiaosten, sojamjöl och salt





Vänd ner ostblandningen i äggviteskummet väldigt försiktigt så att det är så mycket luft kvar som möjligt.



Bred ut smeten på ett teflon bakplåtspapper (sånt där som man kan återanvända) då fastnar inte whoopsiebrödet.



In i ugnen på 175 grader i ca 15-20 minuter till den får färg

 

(Man kan även göra smörgåstårtor med samma botten om nån är sugen) 



Smeta ut tomatsåsen och lägg på ingredienserna du vill ha på din pizza. Jag valde samma som min man. Gul lök, bacon och burkchampinjoner. Strö på den rivna osten och torkad oregano.



In i ugnen en liten stund till..ca 8 min till osten har smält.





Bia

Tack för receptet! Jag har gjort Oopsies många gånger, men det här blev bättre, inte så kladdigt och fuktigt. Nu blir det varma mackor till köttfärssoppan!



PUBLICERAT: 2010-03-20, 17:18:15 | URL: http://biaweb.se
nisto

Testade detta. Tycker denna pizzabotten har viss smak av omelett, vilket jag har ätit en hel del under 2 månaders lchf. Men endå, bland det godaste jag ätit på länge. Orkade inte göra 2 olika pizzor så hela familjen fick äta min mat idag, och det var inga protester. Det var nog inte sista gången jag lagade detta. Nu klarar jag lchf maten en vecka till. Eller 2 månader, fram till mrBeach 2011...

Bra tydliga bilder gjorde det extremt enkelt att följa med i receptet.


Christian

Så bra recept du har och mycket enkelt att följa då bilderna är så tydliga och det går knappast att göra fel.

Ska prova att göra en pizza. Jag har bara ätit LCHF ca en månad och det går hur bra som helst.........dina recept underlättar och ger mej inspiration......TACK



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }