2009-11-13
 23:35:40

Kålpudding

För några dagar sen så såg jag ett smaskigt recept på kålpudding inne på http://blogg.passagen.se/fettbramat/ och blev så sugen. Har inte ätit det på hur länge som helst.
Har mått kasst hela dagen och knappt ätit något men nu framåt kvällen började jag bli riktigt hungrig så jag bad älsklingen hjälpa mig med maten. Han är så snäll :-)

Det här behöver du till kålpuddningen

ca 1- 1 1/2 kg vitkål, finstrimlad
ca 50 g smör
1 kg blandfärs
3 dl grädde
2 ägg
250 g keso, avrunnen
1 msk lökpulver
1 tsk örtsalt
1 krm vitpeppar
1 msk buljongpulver (reneé voltaire)

5 dl vatten


Det här behöver du till såsen

3 dl spad från kålpuddingen
6 dl grädde
soja
salt
vitpeppar

Hacka vitkålen i bitar och stek i rejält med smör. (Om du vill kan du ringla lite sirap över)



Blanda iordning färs, grädde, ägg, keso, lökpulver, örtsalt och vitpeppar i en bunke. Häll ner lite vatten så att smeten blir lite lös.



Häll ut färsen i en ugnsform och lägg på den stekta vitkålen.
Koka upp lite vatten och blanda ner buljongpulvret och häll över kålpuddingen.
Grädda i 175 grader i ca 45 min. Efter ca 30 min häll av skyn och gör såsen. Låt såsen koka ganska länge så den tjocknar.



Servera kålpuddingen tillsammans med såsen och lite lingon. Jag unnade mig lite lingonsylt idag.





Ea

Haha, vad roligt att jag hittade det här inlägget. Jag åt kålpudding idag och det händer verkligen inte varje dag :).



PUBLICERAT: 2009-11-13, 23:39:11 | URL: http://www.erikalundgren.com
Linda

Nej det blir inte särskilt ofta här heller..och det som är sååå gott :-)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }