2009-12-08
 17:39:30

Strimlad kotlett med tzatziki

Idag blev det till att ta vara på den hela kotlettbiten jag köpte häromdagen. Så idag strimade jag den och gjorde en underbart god tzatziki och serverade med en grekisk sallad. 
Tänkte att vitlöken kanske kan få fart på bacillerna. =)

Jag började med att göra tzatzikin eftersom den ska stå och dra en stund innan servering.

Du behöver:

*  Turkisk eller grekisk yoghurt
*  Vitlök
*  Salt och peppar
*  Gurka


Riv gurkan och salta..låt stå en stund så att den vätskar ur sig. Krama sen ur vätskan med händerna.
Lägg yoghurten i en skål



Vispa yoghurten luftig med en vanlig visp och pressa ner vitlöken. Tänk på att vitlökssmaken kommer fram ordentligt efter en stund så överdosera inte.
Salta och peppra.



Tillsätt gurkan och blanda om.



Låt stå kallt innan servering!




Gör sen iordning den grekiska salladen.
Jag använde isbergsallad, röd paprika, cocktailtomater, gurka, fetaost och svarta oliver
Jag ville inte ha nån lök i eftersom det redan är vitlökssmak på tzatzikin. Det kan även vara gott med grön paprika för att komma åt den lite beska smaken, den gör sig bra till grekisk mat.

Blanda om och ha i en kork med ättikssprit, lite olivolja och torkad oregano. Salta!



Strimla köttet..



..och stek i smör i en grillpanna





Servera köttet med tzatziki och grekisk sallad och ett stort glas med vatten!
Smaklig måltid! =))



luna1000/Anna

Nu har du än en gång fått det att vattnas i munnen på mig... och än är det långt kvar till lunch!

Hoppas du mår bättre! Kram //Anna



PUBLICERAT: 2009-12-09, 10:32:11 | URL: http://luna1000.blogg.se/
Lindas viktresa med LCHF

Va roligt att du gillar mina recept..det är sånt här man får röra ihop utan att följa recept. Lite rester kan man göra mycket av egentligen =)

Jo tack jag mår lite bättre..hoppas allt är bra med dig oxå =)

Kram


Karin

Oj, vilken härlig blogg jag ramlade in på. Tror bestämt jag lägger en länk hit så jag hittar tillbaka.

Lycka till på viktresan!



PUBLICERAT: 2009-12-09, 14:07:52 | URL: http://livetpoenpinne.blogspot.com

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }