2009-12-23
 20:46:00

Kolapaj och knäck

OBS!!! Inget LCHF recept!!
Den här pajen tänkte jag bjuda på till efterrätt på juldagen då vi har bjudit hem familjen. Jag kommer  inte att äta av den..då får nog min kropp en riktig sockerchock..och det vill jag inte ha!


Ingredienser:

*  100 g smör
*  3½ dl vetemjöl
*  2-3 msk kallt vatten

*  1½ dl vispgrädde
*  1½ dl ljus sirap
*  1½ dl strösocker
*  200 g  smör


Skär smöret i kuber och lägg i en matberedare tillsammans med vetemjölet.



Kör till det blir finmalet.



Droppa i vattnet medan du kör matberedaren till allt blir en klump.



Lägg i kylskåpet och vila i ca 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader. Ta ut pajdegen och tryck ut i en form. Ta en gaffel och nagga lite.



Ställ in i ugnen i ca 20 minuter. Gör kolafyllningen under tiden..




KOLAFYLLNING

Blanda strösocker, sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull.





Koka till 120 grader eller till du kan göra ett kulprov.





När kolan börjar bli färdig blir den något mörkare i färgen, tar ca 20 minuter.
Skär smöret i bitar och ha ner i kolasmeten och blanda väl.

Häll kolasmeten i pajformen och låt stå kallt ett par timmar innan servering.



Jag passade på att göra lite knäck samtidigt..det finns säkert nån i sällskapet som vill ha nån liten bit att tugga på ;-)






KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }