2009-08-15
 00:25:41

Vilsen och lite yr kock i köket

Idag har vi haft goda vänner hemma hos oss på besök. De hjälpte oss med att beskära äppelträden eftersom vi inte har gjort något alls åt dem de senaste 6 åren så de va rätt igenväxta. Såg inte ens att vi hade äpplen i träden förrän många av grenarna föll till marken.
Får ju ändå inte äta äpplen..hmmmm

Det blev grillat idag..men jäklar..kom just på att jag helt och hållet glömde bort att servera potatis till maten. Men fy vilken hemsk värdinna jag måste vara..stackars gäster. Jag har ju inte ens tänkt på det. Det måste vara en sann LCHF:are när man helt glömmer bort att det finns potatis i den här världen.
Jag serverade fläskarrékotletter med bearnaisesås och bearnaisesmör, en god sallad, grillad färsk majs, vattenmelonskivor och oliver. Bröd, smör och ost fanns oxå till den som ville ha.



Till efterrätt gjorde jag en bärpaj á la LCHF eller som min man döpte den till: Bärkompott.
Den va riktig god.
Jag hade i björnbär, hallon, gula hallon, blåbär, svarta vinbär, röda vinbär och krusbär. Jag strödde även över lite hermesetas strö.
 


Sen malde jag kokosflingor och sötmandel i en liten matberedare för att få ett "nötmjöl"
Blandade även ner lite ekologiskt vaniljsocker.
Sen strödde jag över nötmjölet över bären och hyvlade rejält med smör ovanpå.



Gräddade i ugnen ca 20 min på 225 C till pajen fått lite färg.



Jag serverade pajen/bärkompotten med en hammagjord vaniljsås eller som den hette i receptet jag hittade på nätet: Dansk råkräm.

Dansk råkräm:

Vispa 3 dl grädde ganska fast
Vispa 3 äggulor med 1 msk vaniljsocker och ev lite ekologiskt vaniljpulver
Blanda ihop till en vaniljsås och servera till pajen.


tjockispojken

Ett tips är att köpa Kokosmjöl, eftersom är är mer kolhydrater i det malda man gör själv än det man köpa. Dock kostar det ca 150 kr för 1 kg, men som du har sagt, används det flitigt så räcker det länge =) Även att bara använda vaniljpulver och inte vaniljsocker. Hermasetas strö har jag med ^^



PUBLICERAT: 2011-07-18, 11:59:19 | URL: http://tjockispojken.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }