2009-08-29
 15:05:16

Kräftskiva



Nu har svärfar tjatat ett par veckor om när vi ska äta kräftor. Så igår blev det av. Han hade fått kräftor från en bekant så i år blev det kräftor från sjön Varpan. Gott med riktigt närodlat =)

Efter frukosten åkte jag iväg till Ica Maxi för att göra kvällens inköp. Inköpslista är ett måste om man har så dåligt minne som jag har. Vid förra middagsbjudningen så kom jag på lagomt vid läggdags att jag hade glömt att servera potatis..jag  hade ju inte ens kokat nån. Men så skulle det inte bli ikväll. 
Så det blev både baguetter och färskpotatis, cider (både vanlig och osockrad)

Lillasyster hade skickat iväg mig till systemet för att köpa en flaska vitt vin eftersom hon jobbade och troligtvis själv inte skulle hinna. Jag tog en flaska Guntrum Reisling och drog fram en hundralapp när jag kom till kassan. Kassörskan tittade lite fundersamt på mig och sa: Jag vill se legitimation! Vaaaaaaaaaa??? Skämtade hon??
SER jag ut som under 20??? Jag är ju 32!!
Jag gav henne legitimationen och hon tittade på det och gav mig snabbt tillbaka det. Sen såg jag att hon tittade på mig lite i smyg 2-3 ggr. 
Jag va sååå nära att säga: Ja ja jag vet att jag ser ung och fräsch ut för min ålder..haha. Men jag sa inget =)

När jag kom hem satte jag igång med västerbottenostpajen. Lika bra att börja i god tid, jag vet ju hur det brukar bli annars.



Ingredienser

*  4 ägg
*  2 dl grädde
*  2 dl mjölk (gärna den röda)
*  Paprikapulver
*  Örtsalt
*  Svartpeppar
*  Västerbottenost


Knäck äggen i en bunke och häll i grädden och mjölken. Krydda med paprikapulver, örtsalt och lite svartpeppar.
Riv västerbottenosten grovt och häll ner den i äggsmeten.









Dags för pajdegen 

 

 

Kom ihåg att pajdegen ska vila i kylskåpet i minst 30 min innan du förgräddar den i ugnen.
Förgrädda ca 10 min. Om du vill kan du även trä lite folie runtom kanterna så att pajdegen inte glider ner. 
Häll i fyllningen och grädda i 200 grader i ca 30 min.




Romsås skall göras till den varmrökta laxen



Ingredienser:

*  1 dl majonnäs
*  1-2 dl creme fraiche
*  Några droppar citron eller en rejäl svätt - smaka av
*  Örtsalt
*  Rikligt med färsk dill
*
  Röd stenbitsrom



Blanda ihop alla ingredienserna väl förutom stenbitsrommen. Den vänder du ner i röran väldigt försiktigt mot slutet så inte allting färgas rosa.
Jag kommer aldrig mer att köpa färdig romsås. Den här är ju så god.
Och den va tydligen väldigt populär till den varmrökta laxen bland gästerna.




Resten av maten som fanns på bordet (håll muspekaren över bilden för att få en närmare beskrivning)

2 olika sorters salami och västerbottenost.  Oliver i chili och citronmarinad Creme fraiche istället för gräddfil till sillen. (Senapssill och inlagd sill serverades)

Vattenmelon Baguette är ju ett måste till dem som äter kolisar =)
Småostar med olika smaker Prästost, brieost och två bitar manchegoost
Självklart hade vi kräftor
Räkorna va jättegoda

Vi hade även 4 olika Creme Bonjour ostar och lite annat smått och gott.
Till dricka hade vi vitt vin för de som ville ha och cider..både vanlig med socker och utan för att vi har två med diabetes i familjen. Jag hällde upp en halvt vinglas med osockrad cider till mig. Tänkte att jag skulle smaka för första gången sen 15 maj. Jag tog en liten klunk och...FYYYYY!!!!! Det va som att dricka sockerlag!! När jag kände eftersmaken i munnen va det precis som jag hade fått flytande godis. Så jag knuffade undan glaset lite diskret och sa: Det här tar jag till efterätt ist =) Det blev inge mer..jag drack min favoritdricka ist..vatten =) 

Kvällen blev jättetrevlig och medan de andra hjälptes åt att plocka undan så passade jag på att göra efterätten som skulle bli en "bärpaj" eller som min älskling döpte den till förra gången vi åt den. Bärkompott!
Jag hade tidigare på dan varit hemma hos mamma och plockat hallon, krusbär och röda vinbär.
Det va så mycket mygg så jag va helt ihjälbiten innan jag va färdig..men jag fick en liten hink med bär med mig hem iaf. =)

Jag kom på att jag hade glömt att plocka svarta vinbär och nu va det ju mörkt..och regnade..ååhh!!
Men inget att göra..jag skulle ha mina svarta vinbär. Jag gick och hämtade paraplyel och älsklingen kom med...pannlampan?? Hahaha jag skrattade så jag vek mig när han visade vad jag skulle ha den till..så där stod jag i mörkret i trädgården med paraply, en liten skål och med full belysning över de små bären.
Hoppas ingen granne såg mig..
Hahaha..vilken smickrande bild..men den bjuder jag på ;-)

Jag i full utstyrsel

Efterrätten lägger jag in ett separat inlägg om =)

När vi hade fikat klart va alla tokmätta, nöjda och belåtna. Mamma och svärfar pep vidare hemåt och likaså en god vän till familjen som skulle upp tidigt dagen efter. Så vi som va kvar va maken hans lillebror, min lillasyster och så får vi inte glömma galet trötta Linda.
Men vi förflyttade oss ner till pokerrummet och baren för att spela ett game Texas Hold´em. Det va ju jättelänge sen jag spelade kom knappt ihåg..jag ville ju bara gå och lägga mig.
Så maken sa att det är väl bara att bluffa ordentligt så ska du nog se att du får gå och lägga dig rätt snart...hmmm..
Så jag hängde på och ganska snart såg jag min chans så jag gick All in..hehe.
Alla la sig men inte Krister..han hade ju själv sagt att jag skulle bluffa så han hängde på..men det skulle han inte ha gjort..för han förlorade rätt duktigt..hehe
Sen knuffade jag ut lillsyrran och slutligen även Kristers lilebror som är riktigt duktig på att spela.
Men ibland ska man väl ha lite tur ;-)



När vi hade spelat klart va alla så trötta men ingen ville riktigt gå och lägga sig..så lillasyster Emma
hamnade framför en film i vardagsrummet, Kristers lillebror Jörgen i soffan där han skulle sova..framför en film på laptopen, Krister spelade dator och jag bäddade ner mig i sängen och kollade på en film på mobiltelefonen.
Hahaha..vilka sociala typer.
Natti natt



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }