2009-08-16
 18:22:18

Kladdkaka á la LCHF

Tänk att det faktiskt går att äta kladdkaka trots att man har slutat äta socker. Och jag vill påminna om att det här med LCHF inte är någon tillfällig diet utan en livsstil. Vågen lär nog stå stilla om man dagligen äter den här kladdkakan men nån gång ibland så är det ok.
En nyttigare kaka att bjuda på även till vänner och bekanta..bara de gillar mörk choklad :-)
Jag blev bjuden på den här kakan av min lillasyster som oxå äter enligt den här kosten och hon hade hittat receptet på nätet.

Här kommer receptet:

100 g mörk choklad - jag brukar använda minst 70%, gärna 85% eller 90%
100 g smör
2 ägg
½ Vaniljstång, eller en nypa ekologiskt vaniljpulver
1 msk kakao

Gör såhär:

Smält smör och choklad ihop.
Vispa äggen fluffiga.
Häll ner chokladsmeten i äggen.
Tillsätt vaniljpulver och kakaon.
Häll i form.

Om du vill kan du strö över lite blåbär innan du sätter in formen i ugnen, eller hacka över lite choklad.
Grädda 6 minuter i ugnen på 200 grader.

Ställ in kakan i frysen eller i kylen. Ta ut en liten stund innan du ska äta den så den blir lite mjuk och seg.

Servera med mycket grädde!



En riktig höjdare.mums mums
Tack Emma för receptet =)



För er som funderar på vad vaniljpuver är för något så är det ett 100% ekologiskt vaniljpulver som kommer från äkta vaniljstänger från madagaskar.
Man kan ha det till bakning, vispad grädde, te, glass mm
Jag köpte min burk på Ica Maxi för ca 45:-

 
Madagascar Bourbon Vanilla



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }