2009-08-26
 23:28:37

Köttfärs och grönsaksgratäng

Frukost idag blev äggröra på grädde och 2 ägg. Och en stor klick med philadelphiaost. Måste börja äta något mer så att jag inte är hungrig vid 10-tiden som jag är nu. Kanske öka på fettet en aning.

Till lunch blev det matlåda från gårdagens mat. 4 fyllda champinjoner, stekt utskuren biff och brysselkål med bregott på.
Lillasyster kom förbi med sina två kattungar och hälsade på. Hon hade varit uppe på djursjukhuset för att vaccinera dem.
Saturnus försvann för ett ögonblick och efter en stunds letande så hittade vi honom i bokhyllan bakom draperiet kurandes ovanpå ett par böcker. Hahaha såg jättesött ut.

Här är lilla Sitrus..hon är så liten och mysig.

 

Och här är Saturnus. En riktig goseplutt.

 


Middagen igår blev en köttfärs, blomkål och broccoligratäng.
Receptet tog jag från sidan: Tänk om jag ändå hade en blogg. Man får bläddra runt på nätet när inspirationen tryter. Det finns så jättemycket goda recept för alla att äta om man vill äta mer ekologiskt och mer back to basic.

*  Blandfärs
*  Gul lök
*  Örtsalt

                                    Hacka löken inte alltför smått..får gärna finnas lite bitar kvar.                       
                                    Stek blandfärsen och den gula löken i en stekpanna i ganska mycket smör.
                                    Salta och smaka av.

*  Färsk broccoli (fungerar med fryst oxå, men koka gärna upp den något så den får vätska av sig)
*  Färsk blomkål
*  3 ägg
*  3 dl vispgrädde
*  Riven ost
*  Örtsalt

                                     
Jag började med att koka den färska blomkålen och broccolin något. Hällde av vattnet och la dem i en ugnsform.
Sen hällde jag över köttfärsröran och la på den rivna osten.
Blandade ägg, grädde och örtsaltet och hällde över köttfärsen.
In i ugnen på 200 grader i ca 30 min.



Jag hällde även i lite mer grädde..



Nästa gång ska jag nog hacka grönsakerna i något mindre bitar så inte gratängen blir så hög. Vill ju att äggstanningen ska beblanda sig med det gröna..inte bara lägga sig på botten. Jaja det va vääääldigt gott ändå. =)






KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }