2009-08-30
 16:07:07

Bärkompott..favorit i repris =)

Jag har nu vid flertal tillfällen gjort den här "pajen" i olika former. I början av sommaren när rabarbern va som godast gjorde jag en rabarber och äppelpaj. Pajen blev då mer fast och inte så rinnig.

Nu när jag har tagit vara på alla bär som finns i trädgården så blir det mer sånna "pajer" Eftersom man inte har något potatismjöl som binder upp vätskan som bären släpper ifrån sig så blir det mer likt en kompott. =)

Ingredienser:

*  Bär i alla former..det är bara välja och vraka
*  Sötningsmedel/sockerersättning (valfritt)
*  Nötmjöl (mal valfria nötter till det blir mjöl)
*  Kokosflingor
*  Vaniljsocker eller vaniljpulver
*  Smör

Börja med att tina bären om de är frysta för att undvika att de släpper för mycket vatten. Lägg dem sedan i en ugnssäker form.
Här har jag lagt i björnbär, blåbär och svarta vinbär



Och hallon..
Strö över lite sockerersättning. (jag använder lite hermesetas strö)



Mal nötterna om du inte har fått tag på färdigt nötmjöl i butiken och häll i en bunke.
Ca 1 dl färdigt nötmjöl.

Nötmjöl

Och så lite kokos..
Ca 1 dl, så att du har lika mycket nötmjöl som kokos

och ca 1 msk vaniljsocker..



Blanda ihop alltsammans och strö över bären i formen.



Hyvla sen över rikligt med smör..





In i ugnen på 225 grader i ca 20 min. Håll koll så att det inte blir bränt. När det börjar bubbla ute i kanterna brukar jag ta ut kompotten.



Färdig...



Den här är perfekt att servera efter en mastig middag och även till de som har diabetes.
Du kan servera kompotten med vaniljglass till dem som äter kolhydrater.
Jag serverade med en dansk råkräm. (hemgjord vaniljsås)

Ingredienser:

*  3 dl vispgrädde
*  3 äggulor
*  1 msk vaniljsocker


Vispa 3dl grädde för sig
Vispa i annan bunke: 3 äggulor med 1 msk vaniljsocker eller vaniljstång som skrapas ur.
Valfritt tillägg: 1-3 msk sockerersättning
Vispa tills det hela blir pösigt.
Blanda bunke 1 med bunke 2 och det blir världens godaste vaniljsås!

Alla vid bordet njöt av den här desserten. Kul att man inte alltid måste ha en sockerbomb till efterätt =)


Mia

Åhh, tack så jättemycket för de här recepten. Ska verkligen sätta igång med en körsbärspaj/kompott nu. Vi har massor av körsbär, som jag inte visste vad jag kunde göra för typ lchf av. Det är ju kul om man själv får äta av det goda. Bra att du fotat under tiden, så man kan göra steg för steg.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar:


#copyright { background:#ffffff; padding-bottom:5px; padding-top:5px; font-family:tahoma; font-size:10px; text-align:center; color:#A1A1A1; }